Rada Polityki Pieniężnej (RPP) ma możliwość wpływania na procesy cenowe i realną gospodarkę, korzystając z szeregu instrumentów wyliczonych w „Założeniach polityki pieniężnej". Praktyka korzystania z niektórych instrumentów w okresie pandemii wskazuje na potrzebę doprecyzowania procedury ich stosowania. Dotyczy to szczególnie strukturalnych operacji otwartego rynku oraz interwencji walutowych, które w okresie pandemii stały się ważnymi instrumentami w walce z recesją.
W obu przypadkach mamy do czynienia z instrumentami, których stosowanie nie jest poprzedzone głosowaniem, a ich sposób wykorzystania jest opisany w „Złożeniach polityki pieniężnej" w bardzo ogólny sposób, co może powodować nieoczekiwane problemy.
Nieprecyzyjne zapisy
Wybuch pandemii sprawił, że zarząd NBP w komunikacie z 16 marca 2020 r. poinformował, iż podjął decyzje o przeprowadzaniu strukturalnych operacji otwartego rynku, polegające na skupowaniu obligacji skarbowych, a od kwietnia również obligacji z gwarancjami Skarbu Państwa. Rozpoczęcie przeprowadzania operacji strukturalnych nie było głosowane przez RPP.
W opisie dyskusji na posiedzeniu decyzyjnym Rady 17 marca 2020 r. znajdziemy jedynie informacje, że jej członkowie stwierdzili, iż „należy rozpocząć prowadzenie operacji skupu obligacji skarbowych na rynku wtórnym w ramach strukturalnych operacji otwartego rynku". Rada wskazała, że operacje będą przeprowadzane przez NBP zgodnie z „Założeniami polityki pieniężnej na rok 2020", w których to zapisano, że celem operacji strukturalnych jest zmiana długoterminowej struktury płynności w sektorze bankowym, płynności rynku wtórnego skupowanych papierów wartościowych oraz wzmocnienia mechanizmu transmisji monetarnej.
W zapisach dyskusji z posiedzeń decyzyjnych RPP nie znajdziemy informacji, czy i w jaki sposób monitorowana była efektywność prowadzonych operacji. Brak jest również uzasadnienia potrzeby kontynuowania tych operacji, w tym również ich skali. Ograniczano się do podawania informacji o wartości skupu papierów wartościowych oraz skali spadku rentowności obligacji skarbowych.