Zakazy parkowania elektryków w garażach. Co na to prawo?

Wjechanie samochodem elektrycznym na niektóre parkingi może być zabronione. Od takiego zakazu można się jednak odwołać. Kiedy właściciele aut mają taką możliwość?

Publikacja: 17.11.2024 07:02

Czy samochody elektryczne mogą parkować w zamkniętym garażu?

Czy samochody elektryczne mogą parkować w zamkniętym garażu?

Foto: Adobe Stock

W wielu garażach i parkingach obowiązuje zakaz pozostawiania aut z instalacją LPG, który raczej nikogo już nie dziwi. W ostatnich latach, gdy coraz większą popularność zyskują auta elektryczne, można spotkać się także z zakazem wjazdu tego rodzaju pojazdów. Czy jest to jednak zgodne z prawem?

Kto nie może parkować w zamkniętych garażach?

Samochody z instalacją LPG nie mogą wjeżdżać do zamkniętych garaży czy parkingów ze względów bezpieczeństwa. Gaz LPG jest bowiem cięższy od powietrza, może gromadzić się w dolnych partiach budynków i doprowadzić do eksplozji. Zakaz ten jest więc umotywowany regulacjami techniczno-budowlanymi.

Dlaczego zabrania się wjazdu samochodom elektrycznym? Jednym z powodów są informacje o pożarach takich aut. Jeśli zapali się zespół akumulatorów, ugaszenie wymaga specjalistycznego sprzętu i nie jest łatwe. Tym samym zarządcy mogą uważać to za dostateczny powód, by tego rodzaju auta nie mogły parkować w zamkniętym pomieszczeniu.

Czytaj więcej

Prognoza ekspertów: popyt na baterie do elektryków wzrośnie czterokrotnie do 2030 r.

Czy zakaz wjazdu dla aut elektrycznych jest zgodny z prawem?

Aktualnie nie ma w polskim prawie zakazów dotyczących parkowania i garażowania samochodów elektrycznych. O tym, czy mogą one wjeżdżać do takich pomieszczeń, decydują zarządcy w wewnętrznych regulacjach. W takim przypadku w razie złamania zakazu nie interweniuje policja – odholowaniem auta zajmuje się zarządca.

W przypadku garażu podziemnego znajdującego się w budynku stanowiącego część wspólną właściciel auta elektrycznego, który nie może z niej korzystać, może zaskarżyć podjętą przez wspólnotę uchwałę. 

Jeśli garaż jest osobnym lokalem i nie znajduje się na przykład w podziemiach budynku, a w wyodrębnionej hali, nie działają uchwały wspólnoty mieszkaniowej. Współwłaściciele tego miejsca mogą jednak zadecydować o zakazie wjazdu samochodów elektrycznych. Zakaz ten z kolei może być uznany za czynność przekraczającą zwykły zarząd – wówczas konieczna jest zgoda wszystkich współwłaścicieli (co wydaje się niemożliwe w przypadku, gdy wśród nich znajdują się właściciele samochodów elektrycznych) lub rozstrzygnięcia w sądzie.

Czytaj więcej

„500 plus na psa i kota”. O co chodzi w tym świadczeniu, kto je wypłaca, na jakich warunkach?

Zakaz jest jasny w przypadku odrębnych parkingów, w których nie ma mowy o części wspólnej i byciu współwłaścicielem. Jeśli na przykład prywatny właściciel parkingu przy galerii handlowej zabroni wjazdu samochodom elektrycznym, przepis taki należy uszanować.

Jak często auta elektryczne ulegają pożarom?

Pożary samochodów elektrycznych są wyjątkowo nagłaśniane. Jak wskazuje jednak Business Insider, w 2023 roku odnotowano 21 pożarów pojazdów elektrycznych i 7166 pożarów samochodów spalinowych. PAP podaje z kolei, że do końca czerwca 2024 roku w Polsce zarejestrowano ponad 69 tys. samochodów całkowicie elektrycznych. Z danych wynika więc, że pożarów nie jest wcale tak dużo, jak może się wydawać. 

Problematyczną kwestią może być pożar zespołu akumulatorów – jego ugaszenie jest trudne, może być długotrwałe i wymaga specjalnego sprzętu. Stanowi to wówczas duże zagrożenie dla innych aut pozostawionych w garażu czy na parkingu, a także dla całego budynku, jeśli garaż jest jego częścią. Warto jednak podkreślić, że nie zawsze podczas pożaru samochodu elektrycznego dochodzi o zapłonu akumulatorów. Nie jest to więc pewnym scenariuszem.

Dlaczego samochody elektryczne nie mogą parkować na zamkniętych powierzchniach?

Zakaz parkowania autami elektrycznymi wynika często z przezorności – skoro baterie tych aut mogą być niebezpieczne, a dostosowanie takich pomieszczeń do garażowania elektryków wymaga dużych nakładów finansowych, zanim do tego dojdzie, bezpieczniej takiego wjazdu po prostu zakazać.

Jak podaje Money.pl, cytując Natalię Sokołowską, ekspertkę portalu autobaza.pl, litowo-jonowe baterie mogą być zagrożeniem, jeśli się nagrzeją, natomiast większość parkingów nie ma sprzętu, który taki pożar może szybko i sprawnie ugasić.

Aut elektrycznych na polskich drogach jest jednak coraz więcej, co będzie zmuszało zarządców do dostosowania garaży i parkingów do stosowania nowych rozwiązań.

W wielu garażach i parkingach obowiązuje zakaz pozostawiania aut z instalacją LPG, który raczej nikogo już nie dziwi. W ostatnich latach, gdy coraz większą popularność zyskują auta elektryczne, można spotkać się także z zakazem wjazdu tego rodzaju pojazdów. Czy jest to jednak zgodne z prawem?

Kto nie może parkować w zamkniętych garażach?

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Praca, Emerytury i renty
Coraz więcej seniorów opóźnia pobieranie emerytury. Decydują się na alternatywę
Matura i egzamin ósmoklasisty
Kiedy próbny egzamin ósmoklasisty i próbna matura? CKE podała harmonogram
Nieruchomości
Za brak przeglądu kominiarskiego grozi kara. Kto i kiedy musi go zrobić?
Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla tysięcy właścicieli gruntów ze słupami
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Konsumenci
To koniec "ekogroszku". Prawnicy dla Ziemi: przełom w walce z ekościemą
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku