Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika z projektowanej ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem e-administracji, przyjętej przez rząd 10 lipca. Co prawda formalnie dokument jest nowym rozporządzeniem, ale powtarza on w większości postanowienia tego obecnie obowiązującego. Stanowi ono, że gdy wniosek o wydanie odpisu lub wyciągu z ksiąg wieczystych, jak również zaświadczenia o zamknięciu tych ksiąg zostanie złożony za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, Centralna Informacja Ksiąg Wieczystych umożliwia samodzielny wydruk wspomnianych dokumentów za pośrednictwem tego systemu. Wydruki takie mają moc dokumentów wydawanych przez sąd, jeżeli posiadają cechy umożliwiające ich weryfikację z danymi zawartymi w centralnej bazie danych ksiąg wieczystych. Nie trzeba więc będzie zdobywać kolejnych podpisów i pieczęci na takim wydruku.
Projektowana ustawa (podobnie jak rozporządzenie wykonawcze) wprowadza możliwość pobrania za pośrednictwem wspomnianego systemu dokumentów w formie elektronicznej. Również one zyskają moc dokumentów sądowych (choć możliwość ich samodzielnego wydrukowania pozostanie) pod tymi samymi warunkami (tj. jeżeli posiadają cechy umożliwiające ich weryfikację z danymi zawartymi w centralnej bazie danych ksiąg wieczystych). Innymi słowy, bez wychodzenia z domu będzie można nie tylko uzyskać taki odpis, wyciąg lub zaświadczenie, ale także dostarczyć go, gdzie potrzeba. Odpis taki przydaje się w wielu sytuacjach związanych z zakupem lub sprzedażą nieruchomości, ale także jej najmem, dzierżawą czy też wnioskiem o kredyt hipoteczny.
– Będzie więc można wysyłać przez ePUAP wnioski do urzędów z załączonym odpisem w formie elektronicznej – mówi adw. dr Karol Pachnik. – To kolejny krok w kierunku informatyzacji postępowania – podkreśla.
I dodaje, że będzie to ułatwienie także dla profesjonalnych pełnomocników.
– Czasem jest nam do sprawy o zasiedzenie potrzebny odpis z księgi wieczystej… albo z dwudziestu ksiąg – tłumaczy adwokat. – W takich sytuacjach klient może szybko takie odpisy uzyskać i przesłać nam mailem, a my dołączymy je do wniosku – podsumowuje mec. Pachnik.