TVN jednak nie zmieni właściciela. Zarząd informuje o przyczynach

Pracownicy TVN otrzymali specjalny komunikat, w którym władze spółki informują ich, że „optymalną opcją jest pozostanie TVN w strukturach WBD (Warner Bros Discovery - dotychczasowy właściciel - red.) i rozwijanie naszego biznesu w ramach jednej grupy”. Komunikat pojawił się też na stronie internetowej TVN.

Aktualizacja: 14.04.2025 14:47 Publikacja: 14.04.2025 10:58

TVN jednak nie zmieni właściciela

TVN jednak nie zmieni właściciela

Foto: Adobe Stock

Pracownicy stacji otrzymali w poniedziałek rano wiadomość e-mail od Katarzyny Kieli (prezeski zarządu TVN) i Gerharda Zeilera (członka rady nadzorczej), że do sprzedaży telewizyjnej spółki jednak nie dojdzie.

Czytaj więcej

Znów gorąco wokół TVN. Nowe informacje o inwestorach

W e-mailu członkowie zarządu wyjaśniają, że przez ostatnich kilka miesięcy prowadzony był przegląd opcji strategicznych dla TVN. „Jedną z możliwości branych pod uwagę była sprzedaż spółki” — napisali Katarzyna Kieli i Herhard Zeiler, zaznaczając, że „taki proces nie jest niczym wyjątkowym w przypadku spółek giełdowych”.

„Dzisiaj chcielibyśmy Was poinformować, że zakończyliśmy ten etap. Podjęliśmy decyzję, że optymalną opcją jest pozostanie TVN w strukturach WBD i rozwijanie naszego biznesu w ramach jednej grupy” — napisało szefostwo TVN w komunikacie opublikowanym na stronie tvn24.pl.

Kieli i Zeiler zapewnili też, że TVN odgrywa kluczową rolę w międzynarodowych strukturach Warner Bros Discovery.

Prezeska stacji oceniła także, że grupie udało się osiągnąć bardzo dużo mimo trwającego przeglądu opcji strategicznych i pojawiających się pytań o przyszłość stacji.  

Decyzja WBD w newralgicznym momencie. Nie czekano na oferty wiążące 

WBD wycofuje się ze sprzedaży TVN na chwilę przed terminem na składanie wiążących ofert przez potencjalnych zainteresowanych inwestorów. Według naszych nieoficjalnych informacji mijał on we wtorek 15 kwietnia. 

Poprosiliśmy zarząd TVN o odpowiedź na kilka pytań, w tym o to, w jakim momencie zapadła decyzja co dalej z TVN.

- Proces został zamknięty i WBD podjęło decyzję o powstrzymaniu się od sprzedaży TVN jeszcze zanim mogły spłynąć wiążące oferty (binding offers) od potencjalnych nabywców. Nie dokonywano jakiejkolwiek oceny ofert – przekazało nam biuro prasowe TVN.  

Na pytanie, czy WBD ostatecznie zdecydował nie sprzedawać stacji, czy też daje sobie na to więcej czasu przedstawiciele TVN odpowiedzieli zaś: - Proces jest zamknięty i teraz naszym priorytetem jest długoterminowa strategia rozwoju TVN w ramach WBD.

Chętnych na TVN nie było wielu. Na ostatniej prostej w gronie zainteresowanych stacją miało być głównie konsorcjum z Wirtualną Polską Holding na czele.

Kilka dni wcześniej media obiegła informacja, że z transakcji wycofał się Michał Sołowow, najbogatszy Polak, a włoska grupa należąca do rodziny Berlusconich wybrała dokupienie akcji niemieckiej stacji Pro Sieben. Wprawdzie pojawić miał się także stary-nowy chętny na TVN – Ringier Axel Springer Polska, właściciel m.in. Onetu, ale stało się to już wtedy, gdy procedura była zaawansowana.  

To, że Warner Bros. Discovery rozważa sprzedaż jednej z największych stacji telewizyjnych w Polsce Katarzyna Kieli potwierdziła oficjalnie podczas spotkania z pracownikami w grudniu 2024 r. Miało ono miejsce kilka miesięcy po tym, jak 6 sierpnia ub.r. "Financial Times" powołując się na nieoficjalne źródła poinformował o tym, że WBD w ramach analiz jak zredukować zadłużenie może sprzedać aktywa, które nie należą do strategicznych. Poza polską telewizją, przejętą niejako przy okazji wraz z grupą Scripps Interactive Networks, WBD miał sprzedać także biznes gier komputerowych. 

Trudny rok za największymi nadawcami telewizyjnymi 

O tym, że TVN może być na sprzedaż plotki pojawiały się wcześniej. Wprowadzona w życie próba przeprowadzenia zmian własnościowych w TVN uważana była za najważniejsze wydarzenie na medialnym rynku w 2024 r. 

J.P. Morgan, bank inwestycyjny pracujący dla WBD miał oczekiwać za telewizję nawet 1 mld dol. TVN nadaje szereg kanałów telewizyjnych oraz jest mniejszościowym udziałowcem (32 proc.) operatora telewizji satelitarnej Canal+ Polska. Większościowy pakiet należy do Grupy Vivendi (poprzez Canal+ Groupe). 

W 2023 r. TVN na poziomie jednostkowym miała 1,9 mld zł przychodu, 402 mln zł zysku operacyjnego oraz 348 mln zł zysku netto. Dane za 2024 r. nie są jeszcze znane. 

Grupa Cyfrowy Polsat przy okazji publikacji wyników za 2024 r. wskazała w prezentacji dla inwestorów, że Grupa Warner Bros. Discovery w Polsce w ubiegłym roku straciła 0,5 pkt proc. w rynku oglądalności kanałów telewizyjnych w grupie docelowej 16-59-latków. Jej udział obniżył się z 23,5 proc. do 23 proc.  

Był to rok, w którym trzy główne grupy telewizyjne w Polsce walczyły o utrzymanie pozycji. Udało się to dotkniętej sporem rodzinnym założyciela Telewizji Polsat (22 proc.). Kanały publicznego nadawcy – TVP – zanotowały spadek widowni o 2,6 pkt proc. z 19,9 proc. do 17,3 proc.

Zyskały mniejsze stacje obecne w sieciach kablowych i na platformach satelitarnych. 

Widownia przekłada się na wpływy z reklam. Jednak choć Telewizja Polsat obroniła udział w widowni, to jej udział w rynku reklamy zmalał w ub.r. do 28 proc. z 28,4 proc. rok wcześniej.

Rynek reklamy telewizyjnej w Polsce w 2024 r. urósł o 5,9 proc. do 4,96 mld zł.   

Pracownicy stacji otrzymali w poniedziałek rano wiadomość e-mail od Katarzyny Kieli (prezeski zarządu TVN) i Gerharda Zeilera (członka rady nadzorczej), że do sprzedaży telewizyjnej spółki jednak nie dojdzie.

W e-mailu członkowie zarządu wyjaśniają, że przez ostatnich kilka miesięcy prowadzony był przegląd opcji strategicznych dla TVN. „Jedną z możliwości branych pod uwagę była sprzedaż spółki” — napisali Katarzyna Kieli i Herhard Zeiler, zaznaczając, że „taki proces nie jest niczym wyjątkowym w przypadku spółek giełdowych”.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Rosjanie są zmęczeni propagandą. Porzucają kremlowską telewizję
Media
Znów gorąco wokół TVN. Nowe informacje o inwestorach
Media
„Minecraft: Film” ustanowił rekord kinowy w Polsce. Wygrał z polskim filmem
Media
Chiny wstrzymują umowę dotyczącą TikToka. Sprzeciw wobec ceł Donalda Trumpa
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Media
Europejski apel w sprawie AI