Adresy IP - czy można nimi policzyć internautów? Telekomy wyjaśniają

Gemius chce używać adresów IP w metodologii badania rynku internetu w Polsce. Czy po adresach IP da się policzyć internautów? Pytamy telekomy.

Publikacja: 29.06.2024 10:37

Adresy IP - czy można nimi policzyć internautów? Telekomy wyjaśniają

Foto: Adobe Stock

Firma badawczo-analityczna Gemius prowadząca badanie Mediapanel w polskim internecie chce wykorzystywać adresy IP w swojej metodologii. Mówi nam o tym w wywiadzie Aleksandra Załęska, odpowiedzialna z badanie.

Sprawdziliśmy, co polscy operatorzy telekomunikacyjni sądzą o identyfikowaniu użytkownika internetu przy pomocy IP, jak przydzielają adresy i jaka część ich klientów ma stałe IP. Oto co nam odpowiedzieli.

Jeden adres IP to wielu użytkowników

- Liczba adresów IP nie odpowiada liczbie użytkowników. Za jednym adresem może kryć się wielu użytkowników – mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska.

Jako przykład podaje protokół NAT (Network Address Translation). Polega on na konwersji adresów sieciowych, a ta pozwala wielu urządzeniom korzystać z jednego publicznego adresu IP. Jak wyjaśnia Data Base, protokół ten powstał ponieważ w internecie mogą skończyć się adresy z puli IPv4 i aby temu zaradzić.

Czytaj więcej

Szefowa badania Mediapanel z Gemiusa: będziemy walczyć o co najmniej 20 lat

- Mamy też usługi biznesowe, w których oferujemy więcej niż jeden adres IP. Dlatego szacowanie dokładnej liczby użytkowników jest trudne – dodaje Jabczyński.

To jeden problem. Drugi jest taki, że stałe (albo statyczne) IP używane jest przez firmy. Operatorzy najczęściej nie mają w ofercie takiego rozwiązania dla osób indywidualnych, a to ich jest najwięcej.

Telekomy: stałe IP głównie dla firm

- Usługi ze stałym adresem IP w sieci stacjonarnej co do zasady kierujemy są do klientów biznesowych. Mamy ich ok. 80 tys. – mówi Jabczyński.

W ofercie telekomu można znaleźć jednak też usługę kierowaną do osób indywidualnych. Chodzi o Orange VPN.

- Orange VPN - to usługa sieci mobilnej, polegająca na umożliwieniu klientowi dostępu do internetu z wykorzystaniem publicznego adresu IP. Jako opcję udostępniono możliwość korzystania ze stałego adresu IP – mówi rzecznik.

Ile adresów IP dziennie przypisywanych jest urządzeniom łączącym się z siecią Orange – telekom nie precyzuje.

- Liczba klientów dla rynku stacjonarnego to ok. 2,7 mln, a dla mobilnego - 15,8 mln. Nie wszyscy jednak korzystają z usług internetowych, ale na obsługę takiej liczby jesteśmy przygotowani – mówi rzecznik.

Karol Wieczorek, rzecznik Netii mówi, że o ile wśród klientów z segmentu B2B praktycznie wszyscy korzystają ze stałego IP, to w segmencie B2C – pojedyncze procenty. I to nie oznacza, że stałe IP mają osoby indywidualne, bo w segmencie B2C Netii są również działalności gospodarcze – małe jednoosobowe firmy.

Play: IPv6 mogłoby pomóc

Informacją ile adresów IP przypisywanych jest dziennie przez grupę P4 (Play) nie dzieli się też Ewa Sankowska-Sieniek z biura prasowego tego telekomu.

Potwierdza ona, że po adresie IP obecnie trudno jest identyfikować użytkownika. - Na ten moment nie jest to możliwe, ponieważ w przypadku najpowszechniejszego protokołu IPv4 za jednym adresem IP kryje się bardzo wielu użytkowników z powodu stosowania rozwiązania NAT.

Czytaj więcej

Musk kontra Solorz, Play goni Orange. Starcie o lukratywny rynek w Polsce

Użytkowników po adresie IP da się w określonych wypadkach liczyć dla protokołu IPv6 (następna generacja adresów IP – red.), ale ograniczeniem jest to, że cześć serwisów w internecie nie wspiera tego protokołu. W takiej sytuacji ruch realizowany jest w ramach IPv4 – wyjaśnia Sankowska-Sieniek.

Pytana, podobnie jak rzecznik Orange, ile adresów IP dziennie urządzeniom łączącym się z sieciami Playa ucina: - Nie podajemy takich informacji.

Play nie ma oferty stałego IP dla osób indywidualnych. - Oferta jest dostępna dla klientów biznesowych. Stałe IP zapewnia stabilność i dostępność kluczowych usług firmowych. Przykłady konkretnych sytuacji, w których wykorzystywane jest stałe IP w biznesie to: monitoring i zdalny dostęp do kamer, czy usługi, gdzie dokonywana jest autoryzacja po IP (połączenie z jakimś serwisem jest możliwe tylko ze wskazanych adresów IP) – mówi Ewa Sankowska-Sieniek.

Po co jeszcze stałe IP?  

- Adres IP to 32-bitowa liczba, która służy do cyfrowego identyfikowania urządzeń tj. komputerów, urządzeń sieciowych. Jako operatorzy wykorzystujemy go dla stron www jak również komunikacji wewnątrz sieci LAN firmy czy z siecią zewnętrzną Internet — wylicza rzecznik Orange Polska.

Adresy IPv6 są dłuższe. Składają się z 128 bitów, co zwiększa pulę potencjalnych adresów. 

Rzecznik Orange tłumaczy, że aby firma mogła być widoczna w Internecie, potrzebuje publiczny stały adres IP. - Dzięki odpowiedniej identyfikacji na zewnątrz możemy np. przygotować stronę www, czy sklep internetowy wspierający biznes — dodaje.

- Stały adres IP wykorzystywany jest również do bezpiecznej komunikacji z innymi urządzeniami i umożliwia do nich dostęp z zewnątrz dla wybranych użytkowników. Mogą to być serwery firmowe, drukarki, kamery monitoringu, terminale płatnicze, zdalne sterowanie maszynami ogólnego użytku jak bramy wjazdowa, ogrzewanie, oświetlenie czy wewnętrznymi maszynami do produkcji, w zależności od wykonywanej branży — wyjaśnia. 

- Publiczne adresy IP wykorzystywane są również do nawiązania bezpiecznego połączenia pomiędzy oddalonymi od siebie oddziałami firmy, poprzez połączenie ich w jedną sieć VPN. Dzięki stałemu adresowi IP, możemy także określić geolokalizację, kto i skąd z nami się komunikował, dostawców usług Internetowych oraz monitorować ruch użytkowników z i do internetu — wylicza Jabczyński.

Firma badawczo-analityczna Gemius prowadząca badanie Mediapanel w polskim internecie chce wykorzystywać adresy IP w swojej metodologii. Mówi nam o tym w wywiadzie Aleksandra Załęska, odpowiedzialna z badanie.

Sprawdziliśmy, co polscy operatorzy telekomunikacyjni sądzą o identyfikowaniu użytkownika internetu przy pomocy IP, jak przydzielają adresy i jaka część ich klientów ma stałe IP. Oto co nam odpowiedzieli.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Musk kontra Solorz, Play goni Orange. Starcie o lukratywny rynek w Polsce
Materiał Promocyjny
Dodatkowe korzyści dla nowych klientów banku poza ofertą promocyjną?
Media
Szefowa badania Mediapanel z Gemiusa: będziemy walczyć o co najmniej 20 lat
Media
Rosyjska odpowiedź na nowe sankcje: blokada mediów z Unii, w tym z Polski
Media
Koncesji dla TV Republika jednak nie będzie? Sprawa trafi do sądu
Materiał Promocyjny
Tomasz Porawski, dyrektor marki Skoda: Skupiamy się na życzeniach naszych klientów
Media
TV Republika otrzymała koncesję. Tomasz Sakiewicz szuka inwestorów w USA