Giganci branży technologicznej inwestują w start-upy

Samsung, wzorem m.in. Intela, Google’a, Nokii czy Microsoftu, stworzył fundusz inwestycyjny, który wyłoży 100 mln dol. na młode firmy technologiczne

Aktualizacja: 06.02.2013 16:32 Publikacja: 06.02.2013 16:15

Giganci branży technologicznej inwestują w start-upy

Foto: Bloomberg

Samsung Electronics, jeden z liderów rynku smartfonów, telewizorów i komputerów na świecie, utworzył fundusz Samsung Catalyst Fund, który będzie inwestować w początkujące firmy z branży technologicznej. Na ten cel firma wyłoży 100 mln dol. Jak podaje Samsung, ma to być fundusz kapitału zalążkowego, który chce zgromadzić w portfelu obiecujące spółki z branży bezpieczeństwa sieciowego, ochrony prywatności w urządzeniach mobilnych i produktów chmurowych. Nowo utworzony fundusz jest częścią większego Samsung Venture Fund, który dysponuje kapitałem 1 mld dol. przeznaczonym na rozwój bardziej dojrzałych start-upów.

Samsung to kolejny spośród gigantów branży technologicznej tworzących fundusze inwestycyjne z myślą o wkładaniu pieniędzy w start-upy. Wielcy poszukują młodych zdolnych, którzy swoimi błyskotliwymi pomysłami daliby im przewagę na tym bardzo konkurencyjnym i szybko rozwijającym się rynku.

Kilka miesięcy temu na polski rynek dotarła globalna inicjatywa Intela nosząca nazwę Intel Capital, a będąca największym na świecie funduszem venture capital i private equity. Lider rynku mikroprocesorów wyłożył na ten cel do tej pory 10,6 mld dol. w 52 krajach. W Polsce zainwestował na razie w sześć spółek, w tym Wirtualną Polskę, zanim została przejęta przez TP. Fundusz jest szczególnie zainteresowany firmami z naszego regionu, bo – jak zauważa Marcin Hejka, szef funduszu w Europie, na Bliskim Wschodzie i Afryce – pomimo kryzysu, wciąż notuje on wzrost gospodarczy dwukrotnie wyższy niż reszta Europy.

Tydzień temu Nokia w ramach swojego wehikułu inwestycyjnego Nokia Growth Partners uruchomiła fundusz specjalizujący się w wyławianiu ciekawych spółek z segmentu mobilnego. Na ten cel firma przeznaczyła 250 mln dol.

W lipcu ubiegłego roku Microsoft otworzył fundusz o nazwie Bing Fund, który przeznacza na jedną spółkę po 50-100 tys. dol. To niejedyna inicjatywa producenta Windows na tym gruncie. W Polsce start-upy mogą m.in. skorzystać z bezpłatnego dostępu do oprogramowania i usług w ramach programu BizSpark.

- W programie mamy blisko 1200 firm z Polski. Sumaryczna wartość tej inwestycji to ok. 44 mln zł – twierdzi Krzysztof Folek, startup menedżer w polskim oddziale Microsoft. - BizSpark daje nowopowstałym firmom bezpłatny dostęp do oprogramowania i usług, w tym chmury obliczeniowej Windows Azure.

Firma oferuje też grant technologiczny w wysokości 60 tys. dol. w ramach programu inwestycyjnego BizSpark Plus.

Również Google wspiera start-upy zarówno za pośrednictwem funduszu inwestycyjnego Google Ventures, jak i programów i szkoleń dedykowanych przedsiębiorcom w ramach inicjatywy Google for Entrepreneurs.

Własne fundusze inwestycyjne dedykowane start-upom mają również m.in. Dell (Dell Ventures), Deutsche Telekom (T-Venture) oraz Apple (iFound). Oprócz tego w poszukiwaniu technologicznych talentów koncerny organizują konkursy dla przedsiębiorców, takie jak Imagine Cup (Microsoft), Intel Challenge czy Nokia Developers' Challenge.

Media
Zmarł Wiesław Podkański, wieloletni prezes Ringier Axel Springer Polska
Media
Radio Zet: Daniel Obajtek chciał kupić „Rzeczpospolitą”. Nie kupił, ale wydał setki tysięcy złotych
Media
TVN jednak nie zmieni właściciela. Zarząd informuje o przyczynach
Media
Rosjanie są zmęczeni propagandą. Porzucają kremlowską telewizję
Media
Znów gorąco wokół TVN. Nowe informacje o inwestorach