"Cyrk": malarskie tańce na linie

Wystawę „Cyrk” w warszawskiej Królikarni zaaranżowano jak cyrkowe widowisko.

Publikacja: 23.05.2022 21:53

Fernand Leger „Woltyżerka”, 1953 r.

Fernand Leger „Woltyżerka”, 1953 r.

Foto: mn w warszawie

Wchodzi się na nią przez czerwony cyrkowy namiot, ukryty pod kopułą budynku. Ze 150 obrazów, rzeźb, plakatów, grafik, rysunków wyłaniają się zwinne woltyżerki i akrobaci, kolorowi klauni, nieustraszeni pogromcy dzikich zwierząt. Cyrk w sztuce XIX i XX wieku to wielki temat, który zbliża odległych artystów: Picassa, Légera, Wojtkiewicza, Cieślewicza.

Woltyżerka Fernanda Légera, mimo kubizujących kształtów, najwyraźniej porwała malarza zmysłowością. Gdy na ekspresyjno-realistycznym rysunku sprzed stu lat Maxa Liebermanna jest zwiewną postacią w tanecznej ewolucji. A Picasso sportretował ją w towarzystwie dwóch klaunów. Klauni w oczach artystów to jeszcze bardziej niejednoznaczne postacie. Zdarzają się wesołkowie bawiący gagami publiczność, jak klaun z procą (z przerobionego „y” ze słowa cyrk) na plakacie Jana Młodożeńca.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Malarstwo
Urodzinowa wystawa Edwarda Dwurnika
Materiał Promocyjny
Sztuka pomagania – wyjątkowa aukcja dzieł sztuki na rzecz dzieci
Malarstwo
Akwarela Zygmunta Vogla wróciła do Łazienek Królewskich
Malarstwo
Urok secesji: Immersyjna wystawa Alfonsa Muchy
Malarstwo
Chełmoński w Muzeum Narodowym w Poznaniu. Od karnawału do świtu.