"Cyrk": malarskie tańce na linie

Wystawę „Cyrk” w warszawskiej Królikarni zaaranżowano jak cyrkowe widowisko.

Publikacja: 23.05.2022 21:53

Fernand Leger „Woltyżerka”, 1953 r.

Fernand Leger „Woltyżerka”, 1953 r.

Foto: mn w warszawie

Wchodzi się na nią przez czerwony cyrkowy namiot, ukryty pod kopułą budynku. Ze 150 obrazów, rzeźb, plakatów, grafik, rysunków wyłaniają się zwinne woltyżerki i akrobaci, kolorowi klauni, nieustraszeni pogromcy dzikich zwierząt. Cyrk w sztuce XIX i XX wieku to wielki temat, który zbliża odległych artystów: Picassa, Légera, Wojtkiewicza, Cieślewicza.

Woltyżerka Fernanda Légera, mimo kubizujących kształtów, najwyraźniej porwała malarza zmysłowością. Gdy na ekspresyjno-realistycznym rysunku sprzed stu lat Maxa Liebermanna jest zwiewną postacią w tanecznej ewolucji. A Picasso sportretował ją w towarzystwie dwóch klaunów. Klauni w oczach artystów to jeszcze bardziej niejednoznaczne postacie. Zdarzają się wesołkowie bawiący gagami publiczność, jak klaun z procą (z przerobionego „y” ze słowa cyrk) na plakacie Jana Młodożeńca.

Tylko 69 zł za pół roku czytania.

O tym, jak szybko zmienia się świat. Czy będzie pokój na Ukrainie. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, tłumaczymy, inspirujemy.

Malarstwo
Rekordowy Siemiradzki
Malarstwo
Zamek Królewski: Nowa odsłona Galerii im. Lanckorońskich
Materiał Promocyjny
Klasyczna prezentacja twórczości Józefa Chełmońskiego
Malarstwo
Portret przyjaciela Picassa z ukrytą modelką na wystawie w Londynie
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Malarstwo
Drzeworyty Utamaro: Miłość po japońsku
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń