Kina działające w sieci

To kino, w którym można oglądać filmy legalnie i nielegalnie. Piratów zaczyna jednak ścigać prokuratura

Publikacja: 10.08.2011 01:23

Iplex.pl ma 1 mln widzów miesięcznie

Iplex.pl ma 1 mln widzów miesięcznie

Foto: Archiwum

Wpisując w wyszukiwarce np. film „Dyrygent" Andrzeja Wajdy, trafimy na www.chomikuj.pl, gdzie jesteśmy zachęcani do pobrania całości obrazu, za co można uiścić opłatę esemesem. Ale czy zysk trafia do autorów w postaci tantiem, które powinny być wypłacane spadkobiercom przez 70 lat, licząc od śmierci twórców dzieła?

– Skierowaliśmy do prokuratury pozew przeciwko Chomikuj.pl – powiedział „Rz" Jacek Bromski, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Prawo przeciwko prawu

Chomikuj.pl broni się przed pirackim wizerunkiem, podkreślając, że udostępnia tylko przestrzeń do przechowywania plików i dzielenia się nimi, co nie jest przez prawo zabronione.

– Zarówno prawo europejskie, jak i krajowe wyraźnie stanowi, iż dostawcy tego rodzaju usług nie odpowiadają za treści zamieszczane przez użytkowników ani nie mają obowiązku ich sprawdzania – podkreśla Piotr Hałasiewicz z Chomikuj.pl.

– Jeśli mamy wiarygodne informacje, że plik nie powinien być rozpowszechniany, nasza administracja automatycznie uniemożliwia do niego dostęp. Większość przypadków nieautoryzowanej dystrybucji plików bierze się z niewiedzy. Internauci często sądzą, że jeśli kupili płytę w sklepie, to mają pełne prawo opublikować ją w Internecie.

Zdaniem właścicieli Chomikuj.pl w walce z piractwem najważniejsze jest zapewnienie łatwego dostępu do wyboru legalnych treści w Internecie.

– Większość ludzi jest uczciwa i skłonna do płacenia za treści, których poszukuje. Jeśli filmy, muzyka czy książki będą łatwo osiągalne w legalnych źródłach, internauci nie będą ich szukali w źródłach nieoficjalnych – przekonuje Piotr Hałasiewicz.

Tymczasem zdaniem Jarosława Czuby, wicedyrektora Narodowego Instytutu Audiowizualnego, poza wymianą plików w systemie P2P – tak jak w Chomikuj.pl – coraz popularniejsza  staje się wymiana przez fora internetowe. Również dlatego, że trudno ją wyśledzić.

– Im więcej podmiot w Internecie ściąga pieniędzy z rynku, np. w postaci wpływów z reklam, tym większe się staje ryzyko działania na pograniczu prawa, bo zasądzone odszkodowanie może stanowić nawet trzykrotność uzyskanego wynagrodzenia – mówi dyr. Jarosław Czuba.

Pozytywnym przykładem jest umowa podpisana między ZAiKS i portalem YouTube.

– Pamiętajmy, że walka o uzyskanie tantiem od kablówek zajęła nam dobrych kilka lat – mówi prezes Jacek Bromski. – Czekamy na nowe uregulowania Unii Europejskiej.

Sieciowy serial

W polskiej sieci działają pirackie serwisy, ale mamy też legalne. Reklamą z udziałem Jerzego Stuhra promuje się Iplex.pl z najnowszą ofertą iplex plus.

– Zaczęliśmy działalność w 2008 r. jako kino internetowe, proponując emisję niszowych tytułów o wyznaczonych porach – mówi Łukasz Skrzypek, prezes zarządu Iplex SA. – Ta formuła nie spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem, dlatego wprowadziliśmy popularną na świecie zasadę wideo na żądanie (VOD) w cenie 8 – 9 zł za film. Gdy się okazało, że środowisko Internetu również dla niej nie było łaskawe, zdecydowaliśmy się na korzystniejsze rozwiązanie z udziałem sponsorów: nasi widzowie nie muszą płacić za oglądanie filmów w zamian za obejrzenie reklam.

Z rewolucji technologicznej korzysta związany z Polsatem serwis Ipla.pl. – Współpracujemy z producentami telewizorów, którzy od roku wypuszczają na rynek urządzenia telewizyjne z wejściem internetowym, a także aplikacją umożliwiającą oglądanie naszych treści – mówi Teresa Wierzbowska z Ipla.pl.

Ipla.pl wystartowała w czerwcu 2008 r., potem wraz z cyfryzacją archiwum Polsatu zaoferowała kilkadziesiąt tysięcy plików o różnej treści. Od końca 2009 r. rozwija się baza filmów fabularnych, która obecnie liczy tysiąc tytułów. Najwięcej w Polsce.

– Mamy podpisane umowy m.in. z największymi producentami hollywoodzkimi, ci zaś nie podejmują w ogóle rozmów na temat innych form rozliczeń niż odpłatny dostęp do filmów – mówi Teresa Wierzbowska. – Model udostępniania treści filmowych jednak się zmienia. Kiedyś kolejność dystrybucji była następująca: kino, dvd, telewizje płatne i otwarte, a na końcu Internet. Teraz nawet największe hity kinowe stosunkowo szybko trafiają do sieci, a seriale – nawet przed premierą.

Iplex.pl

Serwis wprowadził właśnie nową ofertę iplex plus,

która ma pozwolić użytkownikom w zamian za miesięczną opłatę 9,90 zł uniknąć konieczności oglądania reklam, a także dodał nowsze tytuły, na przykład „Obywatel Milk", „Nine", „Śluby panieńskie". Iplex. pl może się dziś pochwalić milionem widzów miesięcznie, w jego ofercie są też filmy ambitne, m.in. „Walc z Baszirem", „Piotruś i Wilk", repertuar festiwalu Planete Doc i Festiwalu Filmów Rosyjskich Sputnik. Na życzenie widzów proponuje jednak przede wszystkim filmy mogące liczyć na większy odbiór.

Ipla.pl

Obejrzenie filmów w serwisie Ipla w zależności od formy płatności – kartą kredytową lub esemesem – kosztuje od 5 do 11 zł.

Największe hity to cykle „Harry Potter", „Saga Zmierzch", „Shrek", ale ostatnio wprowadzono też ofertę kina niezależnego z Vivarto, m.in. „Na wschód od Bukaresztu" czy „Fados".

Powodzeniem cieszą się polsatowskie seriale, które można oglądać jeszcze przed premierą telewizyjną. Dostęp do pięciu odcinków kosztuje 14,90 zł, do pojedynczego – 5 zł. Specjalną ofertą jest pakiet „Stofilm" – miesięczna cena to 29,90 zł. Serwis ma już 2,5 mln widzów. Średnio oglądają treści w Ipla.pl przez 4,5 godziny miesięcznie. Kilka procent oferty jest płatne, resztę można obejrzeć w połączeniu z reklamami.

Wpisując w wyszukiwarce np. film „Dyrygent" Andrzeja Wajdy, trafimy na www.chomikuj.pl, gdzie jesteśmy zachęcani do pobrania całości obrazu, za co można uiścić opłatę esemesem. Ale czy zysk trafia do autorów w postaci tantiem, które powinny być wypłacane spadkobiercom przez 70 lat, licząc od śmierci twórców dzieła?

– Skierowaliśmy do prokuratury pozew przeciwko Chomikuj.pl – powiedział „Rz" Jacek Bromski, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Kultura
Afera STOART: czy Ministerstwo Kultury zablokowało skierowanie sprawy do CBA?
Kultura
Cannes 2025. W izraelskim bombardowaniu zginęła bohaterka filmu o Gazie
Kultura
„Drogi do Jerozolimy”. Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie
Kultura
Polska kultura na EXPO 2025 w Osace
Kultura
Ile czytamy i jak to robimy? Młodzi więcej, ale wciąż chętnie na papierze