Po trwających prawie rok przygotowaniach muzeum zostało odremontowane i zmodernizowane. W przearanżowanych galeriach stałych publiczność czeka wiele niespodzianek. Najlepiej wszystkie zmiany widać już w Galerii Dawnego Malarstwa Europejskiego (poprzednio Sztuki Obcej), która zajęła byłe sale wystaw czasowych na dolnym i górnym ryzalicie. Jej ściany pomalowano na stonowane fioletowe szarości. . W kolorystyce wszystkich wnętrz rzuca się w oczy odwrót od jaskrawych barw. Sale wyposażono także w oświetlenie ledowe i nowoczesny system wentylacji.
Obrazy rozwieszono nie chronologicznie, ale tematycznie: malarstwo rodzajowe, martwe natury, pejzaże, weduty, obrazy biblijnej, mitologiczne, akty. Artyści włoscy, flamandzcy, holenderscy, niemieccy i tworzący w Polsce spotykają się obok siebie, co ułatwia obserwację podobieństw i różnic. Wystarczy porównać arkadyjską wizję raju Gillisa Claesza de Hondecoetera, XVI-wiecznego holenderskiego malarza z ekspresyjną burzą Cavaliera Tempesty, XVII-wiecznego artysty pochodzącego także z Holandii, ale działającego w Rzymie, Genui i Mediolanie. Albo malarstwo wedutowe Holendrów i Włochów, w tym wspaniałe widoki Warszawy Bernarda Bellotto, zwanego Canalettem.
Kolejna Galeria Portretu Europejskiego będzie panoramą portretowego malarstwa z wydzieloną wewnątrz Galerią Portretu Staropolskiego. Dobiegają także końca prace w Galerii Sztuki XIX wieku, obejmującej twórczość malarzy i rzeźbiarzy polskich, pokazywaną w kontekście sztuki innych krajów. Znajdą się tu obrazy przedstawicieli klasycyzmu i romantyzmu: Antoniego Brodowskiego i Piotra Michałowskiego, historyzmu: Józefa Simmlera, Henryka Rodakowskiego, Jana Matejki, realizmu: Maksymiliana i Aleksandra Gierymskich, Józefa Chełmońskiego oraz modernizmu: Stanisława Wyspiańskiego, Józefa Mehoffera, Jacka Malczewskiego, Olgi Boznańskiej, Witolda Wojtkiewicza. Będzie można porównać ich malarstwo np. z Barbizończykami czy twórcami szkoły Pont-Aven.
Wernisaż wystawy "Wywyższeni. Od faraona do Lady Gagi" odbędzie się w galerii wystaw czasowych (gdzie niegdyś mieściła się ekspozycja dawnego malarstwa włoskiego). Pokaz opowie o mechanizmach i ikonografii władzy w społeczeństwach przeszłości ? od czasów faraonów i nowoczesnych - w systemach totalitarnych i demokratycznych. Ekspozycję przygotowuje zespól kuratorów, a jej opiekunem naukowym jest prof. Krzysztof Pomian, dyr. Muzeum Europy w Brukseli.
17 maja otwary zostanie również zrewitalizowany Dziedziniec im. Stanisława Lorentza (będzie na nim dostępna bezprzewodowa sieć WI-Fi).