Organizatorzy kilkunastu najważniejszych festiwali muzyki elektronicznej i awangardowej wystosowali list otwarty do ministry kultury Hanny Wróblewskiej, a także sekretarza stanu Macieja Wróbla oraz p.o. dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki Tańca Lecha Dzierżanowskiego (to ten instytut finansował gwiazdy disco-polo za kadencji Piotra Glińskiego i zawalił procedury KPO po ostatnich wyborach), zaznaczając, że z wielkim niepokojem przyjęli wyniki tegorocznych dofinansowań w programie Muzyka na rok 2025.
Niezgoda na działania ministry kultury
„Jako przedstawiciele środowiska muzyki niezależnej – elektronicznej, eksperymentalnej oraz działań interdyscyplinarnych opartych na sztuce dźwięku i swobodnej improwizacji – wyrażamy głębokie zaniepokojenie decyzją MKiDN i komisji eksperckiej, która pomija wiele istotnych inicjatyw reprezentujących całe sceny oraz gatunki muzyczne (…) Nasza niezgoda na wyniki konkursu nie wynika z partykularnych interesów kilku odrzuconych wnioskodawców, lecz z faktu, iż nie uwzględniają one wielu organizacji i projektów zajmujących się współczesną muzyką niezależną”.
Jak zaznaczają sygnatariusze „niedofinansowane organizacje to w większości podmioty trzeciego sektora, dbające o artystów na wczesnym etapie kariery lub funkcjonujących poza publicznym mecenatem. W przeciwieństwie do członków orkiestr i filharmonii, którzy mogą liczyć na stałe zatrudnienie i instytucjonalne wsparcie, ci twórcy działają w warunkach niemal całkowitego braku systemowych mechanizmów zabezpieczających ich pracę”.
Czytaj więcej
W cieniu konkursu na dyrektora Opery Narodowej, w którym najbardziej emocjonuje los Mariusza Trelińskiego, trwa wymiana szefów innych teatrów w Polsce. Nie zawsze przebiega ona bez problemów, a nawet protestów.
Sygnatariusze wskazują, że badania „Policzone i policzeni 2024”, zlecone przez MKiDN, ujawniają wnioski dotyczące struktury zatrudnienia w kulturze. Mimo ogólnych spadków w sektorze to branża muzyczna pozostaje największą grupą zawodową, obejmując 16,3 tysiąca z 62,4 tysiąca osób zatrudnionych w kulturze.