Maria Pinińska-Bereś. Przypomniana prekursorka sztuki feministycznej

We wrocławskim Pawilonie Czterech Kopuł zobaczyć można 60 prac Marii Pinińskiej-Bereś, prekursorki sztuki feministycznej nie tylko w Polsce, choć za życia była mniej znana od swojego męża, także rzeźbiarza.

Publikacja: 13.08.2024 04:30

Maria Pinińska-Bereś, „Wenus z morskiej piany” w peferowanym przez artystkę różowym kolorze, 1973

Maria Pinińska-Bereś, „Wenus z morskiej piany” w peferowanym przez artystkę różowym kolorze, 1973

Foto: mat. pras.

Maria Pinińska-Brereś (1931–1999) uznawana jest za jedną z najbardziej wyjątkowych postaci polskiej sztuki XX w. Jej twórczość eksplorowała kobiecość i kobiecy erotyzm, ich społeczno-polityczne uwikłania. Dorastanie artystki przypadło na czas drugiej wojny światowej, studia i dojrzewanie – stalinizmu. Sztuka była dla niej furtką do wolności.

Pomysłodawczynią wystawy jest jej współkuratorka Heike Bruder, była szefowa Migros Museum w Zurichu. Kiedy pięć lat temu zakupiła do kolekcji jedną z prac artystki, postanowiła pokazać ją szerzej, zapraszając do współpracy Jarosława Suchana.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Kultura
Paszporty „Polityki”: Marek Koterski, ukarana hafciarka i demaskatorzy rosyjskich agentów
Kultura
Zalana Łempicka w Muzeum Narodowym w Krakowie i wiele skarg pracowników na dyrektora
Kultura
Europejskie hity sztuki 2025. Arcydzieła, wystawy „Dolce & Gabbana” i „Cartier”
Kultura
Więcej przestrzeni dla Muzeum Narodowego w Warszawie
Kultura
Na wystawie w Krakowie można zobaczyć, czym był socmodernizm. To nie tylko blokowiska