Z kolei ogrom wydarzeń w Paryżu zawsze oszałamia, ale najbardziej liczy się retrospektywa Elsy Schiaparelli (1890–1973) w Musée des Arts Décoratifs (skrzydło Luwru), łącząca modę ze sztuką.
Suknia z homarem
Zgodnie z tytułem „Szokujące! Surrealistyczny świat Elsy Schiaparelli” pokaz (czynny do 23 stycznia) opowiada o jej współpracy z Salvadorem Dalim, czego efektem była m.in. suknia z homarem dla księżnej Windsoru Wallis Simpson i absurdalny kapelusz w kształcie buta na obcasie. Jest wiele innych projektach: kolekcje z motywami akrobatów, comedii dell’arte, linia pogańska, zodiakalna, muzyczna, filmowa. Są też projekty stworzone w hołdzie dla niej, m.in. przez Yves’a Saint Laurenta, Johna Galliano, Christiana Lacroixa.
W Paryżu warto też wybrać się do siedziby Fondation Louis Vuitton, kultowego muzeum działającego od 2014 roku. Futurystyczny gmach zaprojektowany przez Franka Gehrego przypomina szklany żaglowiec o 12 żaglach. Z szaloną architekturą współgra prezentowana tu obecnie wewnątrz czasowa wystawa „Fugi koloru” z międzynarodową prezentacją ogromnych malarskich instalacji.
Polecamy także wizytę w Muzeum Picassa, tym bardziej że w przyszłym roku przypada 50. rocznica śmierci giganta sztuki współczesnej. Paryskie muzeum ma największą stałą kolekcję jego arcydzieł ze wszystkich okresów twórczości, a na czasowej wystawie pokazuje ubiegłoroczną darowiznę Mayi Ruiz Picasso, córki artysty, i młodszej od niego o 28 lat Marie-Thérèse Walter.
Picasso i Rembrandt
W londyńskiej National Gallery na wystawie „Picasso i Ingres: Twarzą w twarz” (do 9 października) mamy z kolei okazję porównać dwa malarskie arcydzieła: kubistyczny portret 17-letniej Marie-Thérèse Walter z obrazu „Kobieta z książką” Picassa z 1932 roku z realistycznym portretem „Madame Moitessier” Ingresa z 1856 roku. Choć Pablo Picasso był obrazoburcą i innowatorem, potrafił też czerpać z tradycji malarstwa. Poza siedzącej w fotelu Marie-Thérèse jawnie nawiązuje do kompozycji Ingresa, choć jej twarz – widoczna jednocześnie z przodu i z profilu – ma wszelkie cechy rewolucyjnej awangardy.
O relacjach między artystami i modelkami mówi także wystawa „Reframed: The Woman In The Window” w Dulwich Picture Gallery w Londynie (czynna do 2 września). Prezentuje malarstwo, rzeźbę, grafikę, fotografie, film i instalacje, poświęcone motywowi „kobiety przy oknie”, od dzieł średniowiecznych i renesansowych po współczesne. Obok „Dziewczyny w oknie” Rembrandta z własnej kolekcji prezentowane są prace wypożyczone z wielu muzeów europejskich i amerykańskich.