Aktualizacja: 06.03.2021 15:23 Publikacja: 06.03.2021 15:23
Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki
Kraków nie zapomina o wyjątkowej więzi, jaka łączyła Wajdę z tym miastem. Tu studiował malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych. I tworzył na krakowskiej scenie Narodowego Starego Teatru legendarne inscenizacje, m.in. „Biesy”, „Noc listopadową”, „Zbrodnię i karę”, „Nastasję Filipowną”. W Krakowie kręcił też filmy: „Wesele” i „Katyń”.
- Od najwcześniejszego dzieciństwa Kraków jawił się w moich snach – sam wyznawał podczas koncertu zorganizowanego z okazji 90. urodzin w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Wyrazem przywiązanie Andrzeja Wajdy do Krakowa było przeznaczenie otrzymanej w Japonii prestiżowej nagrody „Kyoto Price” na stworzenie Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Z jego inspiracji powstał też Pawilon Wyspiańskiego i Pawilon Józefa Czapskiego. Gdy zmarł w 2016 roku, został pochowany na cmentarzu Salwatorskim w Krakowie.
Na platformie "Urodziny Andrzeja Wajdy" już można oglądać film, opowiadający o mniej znanych pasjach twórcy światowego kina. Dokument „Idea jest najważniejsza – architektoniczne pasje Andrzeja Wajdy” w reżyserii Krzysztofa Ingardena pokazuje reżysera jako entuzjastę architektury, inspiratora odważnych zmian w przestrzeni publicznej Krakowa oraz propagatora kultury Japonii i Dalekiego Wschodu.
Spotkanie Wajdy z architektem Krzysztofem Ingardenem przeobraziło się w wieloletnią kreatywną współpracę, zapoczątkowaną w 1987 roku. Film został zrealizowany w 2015 roku. To ostatni dokument, w którym Andrzej Wajda wystąpił i opowiedział o swoich architektonicznych fascynacjach
Natomiast wieczorem VOD PLAY KRAKÓW udostępni muzyczno-filmową impresję „Wajda. Fascynacje” (godz. 18) zrealizowaną specjalnie z okazji 95. rocznicy urodzin reżysera przez Sinfoniettę Cracovię we wnętrzach i ogrodach bliskiego sercu artysty Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Krakowska orkiestra pod batutą Jurka Dybały przypomina w programie kompozycje wykorzystane przez Mistrza w największych dziełach oraz jego prace plastyczne. A w świat jego wyobraźni wprowadza nas prof. Krystyna Zachwatowicz-Wajda – scenografka, aktorka, reżyserka, żona Andrzeja Wajdy.
Z kolei koncert „Scoring4Wajda” (o godz. 20) to próba podsumowania dorobku Andrzeja Wajdy przez pryzmat muzyki w jego filmach i kompozytorów, z którymi współpracował. zarejestrowana podczas 8. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie w 2015 roku. Nie brakuje w nim muzyki ilustrującej najważniejsze filmy Wajdy:, jak „Ziemia obiecana”, „Człowiek z żelaza”, „Pan Tadeusz”, „Ziemia obiecana”, „Polowania na muchy” „Tatarak” jak spektakle Teatru Telewizji : „Noc listopadową”, czy „Klątwę”. W koncercie został przedstawiony szeroki krąg kompozytorów pracujących z reżyserem, m.in. Wojciech Kilar, Andrzej Korzyński, Zygmunt Konieczny, Krzysztof Penderecki, Krzysztof Komeda. To prezentacja zarówno wielości gatunków i stylów muzycznych, jak i różnorodnych metod wykorzystywania muzyki, współtworzenia obrazu i muzyki oraz artystycznego ścierania się kompozytorów z reżyserem.
Koncert zapoczątkował cykl FMF poświęcony muzyce.
„Dopóki istnieje Federacja Rosyjska w takim formacie, w jakim ona istnieje, to nie będzie pokoju. Będzie zawieszenie broni, zgniły pokój, który potrwa trzy-cztery lata, pięć maksymalnie. A kiedy Rosjanie odnowią swoje siły, zaatakują znowu” – o wojnie w Ukrainie mówi Aldona Hartwińska, reporterka i wolontariuszka, autorka książki „Ani kroku w tył. Za nami tylko śmierć”.
Ministra kultury Hanna Wróblewska zaakceptowała rekomendację komisji konkursowej na to stanowisko.
12 lutego ma się rozpocząć w Muzeum Sztuki Nowoczesnej kontrola Najwyższej Izby Kontroli, dotycząca przygotowania i realizacji inwestycji. Ponieważ za inwestycję jest odpowiedzialne miasto Warszawa, kontrolerzy wejdą też do ratusza.
W Muzeum Narodowym w Warszawie, w Galerii Sztuki Średniowiecznej, mamy okazję zobaczyć wyjątkowy zabytek piśmiennictwa. Jedyny w Polsce egzemplarz Biblii Gutenberga z Pelplina.
Krystian Zimerman opublikował w mediach społecznościowych informację o wygranym procesie przed sądem w Warszawie w sprawie o nierozliczenie jego trasy koncertowej po Polsce przed kilkunastu laty.
Czeka nas tydzień wielkich premier. Już 17 lutego Max/HBO zaprezentuje trzeci sezon „Białego Lotosu”, zaś 20 lutego Netflix pokaże polityczny thriller „Dzień zero” z Robertem de Niro.
Gwiazdą gali otwarcia festiwalu była uhonorowana za całokształt twórczości Tilda Swinton. W piątek aktorka spotkała się z dziennikarzami.
Choć „Flow” to film minimalistyczny, rozmachu emocjonalnego nie można mu odmówić.
W „Anatomii upadku” Justine Triet doceniam to, jak reżyserka „nakłuwa” fabułę środkami filmowymi, bierze w cudzysłów i demaskuje wyłącznie obrazem i montażem.
Tildę Swinton nazywano muzą dwuznaczności czy ikoną brytyjskich gejów. Dziś jest laureatką Oscara, Europejskiej Nagrody Filmowej, weneckiego Złotego Lwa, a teraz festiwal w Berlinie uhonorował ją Złotym Niedźwiedziem za całokształt twórczości.
Powiedzieć będzie można wszystko. Kompletnie bez związku ze sprawczością. A ta ostatnia też oderwie się od słów. I to będzie nasz koniec.
Tom Tykwer wraca do Berlina z mocnym filmem „Światło”, który tuż przed wyborami parlamentarnymi w Niemczech i poparciem dla AfD jest jak polityczny manifest.
Drake wydaje 14 lutego w Walentynki album „$ome $exy $ongs 4 U” („Some Sexy Songs 4 U”) nagrany z PartyNextDoor. Fani sądzą, że album podgrzeje wojnę z Kendrickiem Lamarem, który nie szczędził obraźliwych aluzji wobec Drake’a podczas Super Bowl.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas