Superszkoła. Jak to się robi

W najlepszej szkole średniej ostatniego 15-lecia wciąż pisze się kredą, a uczniowie na lekcjach nie korzystają z laptopów.

Publikacja: 10.01.2013 03:18

W jubileuszowym rankingu szkół ponadgimnazjalnych kapituła wyłoniła najlepszą placówkę ostatniego 15-lecia. Laur trafił do szczecińskiego XIII Liceum Ogólnokształcącego, które od 2004 do 2010 r. wygrywało ranking liceów. Na czym polega fenomen tej szkoły?

Trzynastka jest młodą placówką. Powstała w 1991 r. dzięki porozumieniu ówczesnego zachodniopomorskiego kuratora oświaty i rektora Uniwersytetu Szczecińskiego. Obaj mieli ambicje, by trafiali do niej najbardziej uzdolnieni uczniowie z regionu.

Po początkowych problemach przełom nastąpił w 1996 r., kiedy Trzynastka wprowadziła się do budynków szkoły podstawowej w centrum Szczecina, której dyrektor Cezary Urban został szefem liceum. – Postanowiliśmy wykorzystać potencjał obu szkół. Stworzyliśmy w ramach ósmej klasy wstępną klasę licealną, którą zajmowali się nauczyciele ogólniaka i kształcili na poziomie rozszerzonym – wspomina Urban.

Potem tą koncepcją objęli także klasę siódmą. Aby dostać się do tych klas, uczniowie musieli zdać egzamin wstępny. Większość z nich zdecydowała się potem zdawać do XIII LO.

W 1999 r., po reformie edukacji, gdy powstały gimnazja, przy Trzynastce wyrosło jedno z nich. Gimnazjalistów także objęto kuratelą nauczycieli licealnych i programem rozszerzonym, a taki zespół szkół zaczął przyciągać najlepszych uczniów.

Urban wciąż próbuje skompletować idealny zespół nauczycieli. – Z grupy, z którą pracowałem w 1996 r., zostało ok. 10 proc. osób – mówi. Pół roku temu ściągnął z Radomia najlepszego w kraju nauczyciela fizyki Marka Golkę, który wśród wychowanków ma 270 finalistów olimpiad, w tym międzynarodowych.

Do sukcesu szkoły przyczynia się też stały program nauczania. – Staramy się nie reagować na częste zmiany w oświacie, chyba że jesteśmy do tego zmuszeni – mówi Urban.

Podkreśla też, że w jego szkole wciąż pisze się kredą, a uczniowie nie korzystają na lekcjach z laptopów. – Nie przeszkadza to im jednak wygrywać olimpiad informatycznych – zaznacza.

Na dodatkowe zajęcia w szkole łożą samorząd i rodzice. Efekty? Paweł Śledź, rocznik 1985, w 2004 r. jako uczeń XIII LO zdobył złoty medal na 35. Międzynarodowej Olimpiadzie Chemicznej, w 2011 r. obronił doktorat na uniwersytecie w Cambridge i pracuje w Instytucie Maxa Plancka. Uczniowie zdobywali laury w międzynarodowych konkursach fizycznych, astronomicznych i geograficznych.

Kraj
Relacje, które rozwijają biznes. Co daje networking na Infoshare 2025?
Kraj
Tysiąc lat i ani jednej idei. Uśmiechnięta Polska nadal poszukuje patriotyzmu
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Kraj
Jak będzie wyglądać rocznica koronacji Chrobrego? Czołgi na ulicach stolicy
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Kraj
Walka z ogniem w Biebrzańskim Parku Narodowym. „Pożar nie jest opanowany”