Lista produktów zabronionych do przesyłania za pośrednictwem poczty oraz firm kurierskich jest dosyć długa i w obu przypadkach zbliżona do siebie. Zasadnicza różnica polega na wysyłce żywych zwierząt.
Wysyłka żywych ptaków możliwa za pośrednictwem Poczty Polskiej
Zgodnie z prawem Poczta Polska jest zobowiązana – jako operator wyznaczony – do świadczenia usług związanych z transportem żywych owadów i żywego ptactwa. Taki obowiązek ciąży na niej na podstawie rozporządzenia ministra administracji i cyfryzacji z 29 kwietnia 2013 roku w sprawie warunków wykonywania usług powszechnych przez operatora wyznaczonego. W związku z tym paczką za pośrednictwem Poczty Polskiej można przesyłać m.in. żywe ptaki.
Jest to usługa, z której często korzystają hodowcy gołębi. Jednocześnie spotyka się ona ze sprzeciwem obrońców praw zwierząt. Obecnie procedowany jest społeczny projekt nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt. Zakłada on m.in. wprowadzenie zakazu wysyłki żywych kręgowców, z wyłączeniem ryb akwariowych i ozdobnych, za pośrednictwem poczty lub kuriera. Działania takie, zgodnie z projektem, mają być uznawane za znęcanie się nad zwierzętami.
Czytaj więcej
Za niespełna dwa tygodnie doręczenia elektroniczne staną się obowiązkową formą komunikacji w większości instytucji publicznych. Skrzynkę do e-Doręczeń można założyć i aktywować już teraz - informuje Ministerstwo Cyfryzacji.
Aktualnie możliwość przesyłania żywych ptaków za pośrednictwem Poczty Polskiej jest wstrzymana. Informuje o tym serwis InfoWet, któremu na problem zwrócił uwagę hodowca gołębi z województwa dolnośląskiego. Podkreślił on, że hodowcy już od kwietnia bieżącego roku – z niewielką przerwą we wrześniu – nie mają możliwości wysyłania paczką żywych ptaków. Zawieszenie usługi przez Pocztę było najpierw spowodowane zagrożeniem ptasią grypą, a następnie upałami. W przypadku obecnie obowiązującego zakazu nie została podana przyczyna.