Rękojmia konsumencka
Najistotniejszą zmianą, jaką wprowadziła powyższa ustawa jest uregulowanie rękojmi w relacjach konsument-przedsiębiorca w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Nowe przepisy znajdą zastosowanie do umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru na konsumenta – ustawodawca zrezygnował z posługiwania się pojęciem „rzeczy” – w tym w szczególności umów sprzedaży, umów dostawy oraz umów o dzieło będące towarem, jak również umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru i wykonania usługi oraz umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru z elementami cyfrowymi. Z uwagi na to, że towar został zdefiniowany jako rzecz ruchoma, nowe przepisy nie znajdą zastosowania do umów zobowiązujących do przeniesienia własności nieruchomości. W takim przypadku zastosowania znajdą przepisy o rękojmi zawarte w Kodeksie cywilnym.
Rękojmia konsumencka będzie miała zastosowanie również do osób fizycznych zawierających umowy bezpośrednio związane z ich działalnością gospodarczą, gdy z treści tych umów wynika, że nie posiadają one dla nich charakteru zawodowego.
Zgodność towaru z umową
Ustawodawca w nowych przepisach zrezygnował z posługiwania się pojęciem wady fizycznej i prawnej (jak w Kodeksie cywilnym) i zamiast tego posługuje się pojęciem braku zgodności towaru z umową. W myśl tych przepisów towar jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają w szczególności jego:
– opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi - również kompatybilność, interoperacyjność i dostępność aktualizacji;
– przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi, o którym konsument powiadomił przedsiębiorcę najpóźniej w chwili zawarcia umowy i który przedsiębiorca zaakceptował.