Wystarczy zaznaczyć, że w grupie 28,8 mln polskich internautów aż 77 proc. z nich dokonało co najmniej jednej transakcji online w swoim życiu , a odsetek ten systematycznie rośnie. Trzeba jednak pamiętać, że pośród niewątpliwie szerokiej gamy zalet dokonywania zakupów online, istnieją również pewne zagrożenia, o których konsumenci nie mogą zapominać. Wystarczy wymienić choćby phishing, kradzież tożsamości czy cyberzagrożenia. W niniejszym artykule zostały omówione wybrane istotne zasady bezpiecznego dokonywania zakupów w sklepach on-line.
Opinie o sklepie
Internet umożliwia błyskawiczne zakupy, ale również sprawną weryfikację sprzedawcy sklepu online, choć o tym drugim często kupujący zapominają. Pytanie, czy sprzedawców należy weryfikować, jest retoryczne. Skoro dla konsumenta oczywista jest weryfikacja opinii o produkcie, którego zakup jest planowany, to tak samo naturalna powinna być dla kupującego weryfikacja sprzedawcy. Ma to istotne znaczenie z perspektywy bezpieczeństwa transakcji, a finalnie satysfakcji z zakupu.
Pierwszy krok w tym kierunku brzmi jak truizm, ale jest niezwykle istotny – należy sprawdzać opinie o sprzedawcy dostępne w internecie. Nie bez powodu najpopularniejszy serwis aukcyjny i portal sprzedażowy w Polsce już od wielu lat stosuje system ocen sprzedawcy. Daje on bowiem konsumentom, szczególnie przy większej ilości transakcji dokonanych w danym sklepie, istotną informację odnośnie wiarygodności sprzedawcy, w tym jego terminowości czy jakości oferowanych produktów. Natomiast opinie o internetowych sklepach z łatwością można znaleźć na forach internetowych czy dzięki popularnym porównywarkom cenowym.
Rozsądny konsument musi mieć jednak na uwadze, że niektóre komentarze negatywne tworzone są przez nieprzychylną konkurencję, a pozytywne przez samego sprzedawcę. Zachowanie zdrowego rozsądku jest w pełni wskazane i same komentarze nie powinny być jedynym miernikiem wiarygodności. Warto również wiedzieć, jak w łatwy sposób ustalić, czy sklep rozpoczął działalność tydzień temu, co czyniłoby wątpliwym posiadanie kilkuset komentarzy kupujących, czy może działa na rynku kilka lat. Istnieje bowiem możliwość sprawdzenia archiwum strony. Portal web.archive.org umożliwia podgląd zrzutów ekranu z historii danej strony.
Dane sprzedawcy
Kolejnym etapem weryfikacji sprzedawcy jest ustalenie danych rejestrowych firmy. Każdy wiarygodny przedsiębiorca oferujący swoje produkty online, powinien w transparentny sposób przekazać takie informacje jak: nazwa firmy, siedziba, adres korespondencyjny, kontaktowy numer telefonu, adres e-mail. Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą lub na podstawie umowy spółki cywilnej powinni udostępnić NIP, który obok wymienionych danych firmowych umożliwia ustalenie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej2 informacji o przedmiocie działalności, danych kontaktowych czy dacie rozpoczęcia działalności gospodarczej. Wątpliwości uważnego Kowalskiego powinny budzić takie fakty jak zawieszenie działalności gospodarczej czy niezgodność deklarowanego w rejestrze przedmiotu działalności z faktycznie realizowanymi usługami. Sprzedawcy prowadzący działalność w formie spółek osobowych i kapitałowych powinni z kolei podać numer Krajowego Rejestru Sądowego. Umożliwia on weryfikację w rejestrze przedsiębiorców3 informacji o osobach prawnych. Nieufność powinny budzić m.in. wpisy w dziale 4 (zaległości) czy w dziale 6 (likwidacja, upadłość).