Muzyka? Głównie cyfrowa, choć Polacy nie rezygnują z płyt

W 2024 r. wydatki na muzykę przekroczyły 850 mln zł, co oznacza aż 26 proc. wzrost rok do roku. To głównie efekt cyfrowych form, ale zaskakująco mocno rosną także nośniki jak winyle i płyty CD.

Publikacja: 16.04.2025 16:52

Muzyka? Głównie cyfrowa, choć Polacy nie rezygnują z płyt

Foto: Adobe Stock

Jak wynika z danych Związku Producentów Audio Video, Polska zajmuje 18 miejsce w rankingu największych rynków muzycznych świata.

Czytaj więcej

Donald Trump walczy z botami używanymi do zawyżania cen biletów na koncerty

Z podsumowania roku wynika, że sprzedaż cyfrowa to już ponad 80 proc. rynku, zatem w 2024 r. na muzykę w formatach cyfrowych wydaliśmy o prawie jedną trzecią (31 proc.) więcej niż w roku 2023, co przełożyło się na 685 mln zł.

Muzyka cyfrowo i płytowo

- Przy obecnej dynamice wzrostu sprzedaży muzyki, już w pierwszej połowie obecnego roku powinniśmy awansować na 17 lokatę, wyprzedzając Szwajcarię – mówi Bogusław Pluta, dyrektor zarządzający ZPAV.

Wzrosty zanotowała także sprzedaż fizyczna. Zyskujące mocno na całym świecie płyty winylowe w ubiegłym roku odnotowały wzrost o 3,1 proc. do niemal 64 mln zł. Zaskakująco mocno rosną też płyty CD. W USA płyty winylowe już przeskoczyły ten nośnik pod względem wartości sprzedaży, ale w Polsce się na to na razie nie zanosi. Ich sprzedaż wzrosła rok do roku 17,4 proc., przekraczając poziom 100 mln zł.

Czytaj więcej

Stało się, Allegro przeskoczone przez Chińczyków

- To już drugi rok z rzędu, kiedy sprzedaż muzyki na nośnikach fizycznych odnotowuje wzrost – dodaje Anna Ceynowa, dyrektorka komunikacji ZPAV.

Dominującą formą sprzedaży muzyki pozostaje streaming, który po raz kolejny umocnił swoją pozycję na rynku, notując wzrost rok do roku o 31 proc. W 2024 roku wygenerował ponad 682 mln zł przychodu, odpowiadając już za 99,6 proc. sprzedaży cyfrowej oraz 80,2 proc. sprzedaży całkowitej. Wzrost ten został odnotowany przy rosnącym udziale płatnych subskrypcji, które w roku ubiegłym przyniosły prawie 437 mln zł przychodu, stanowiąc już 63,8 proc. przychodów ze streamingu.

Świat idzie w streaming

Z kolei globalne przychody ze sprzedaży nagrań muzycznych wyniosły w 2024 r. 29,6 mld dolarów, co stanowi wzrost rok do roku o 4,8 proc., jak podaje Międzynarodowa Federacja Przemysłu Muzycznego.

Tak jak u nas największym motorem światowego wzrostu był streaming, oparty na płatnych subskrypcjach. Przychody z tego tytułu wzrosły o 9,5 proc., a liczba użytkowników subskrypcji skoczyła o 10,6 proc. do 752 mln na całym świecie.

W roku 2024 przychody ze streamingu po raz pierwszy przekroczyły 20 mld dol., co stanowiło 69 proc. całkowitych przychodów z muzyki.

Przychody ze sprzedaży nośników fizycznych spadły o 3,1 proc., jednak sprzedaż winyli nadal rosła w 2024 roku – o 4,6 proc. – co oznacza 18 rok wzrostu sprzedaży czarnych płyt z rzędu.

Jak wynika z danych Związku Producentów Audio Video, Polska zajmuje 18 miejsce w rankingu największych rynków muzycznych świata.

Z podsumowania roku wynika, że sprzedaż cyfrowa to już ponad 80 proc. rynku, zatem w 2024 r. na muzykę w formatach cyfrowych wydaliśmy o prawie jedną trzecią (31 proc.) więcej niż w roku 2023, co przełożyło się na 685 mln zł.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta: do KPRM trafiła ocena skutków regulacji
Biznes
Inpost przejmuje brytyjską spółkę. Meloni w Białym Domu oczarowuje Trumpa
Biznes
Jak deregulacja może pomóc firmom? Ich oczekiwania sprawdził PIE
Biznes
Rodzina Trumpa aktywnie inwestuje. Skok cen akcji
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Chiński inwestor kupił kultową włoską markę Bialetti