Parlament Europejski przyjął w czwartek rezolucję w sprawie praw osób podróżujących drogą lotniczą. Europosłowie przedstawili postulaty pod adresem Komisji Europejskiej, która obecnie zajmuje się analizą obowiązujących przepisów dotyczących praw pasażerów linii lotniczych. Chodzi o poprawę ich sytuacji, w szczególności w razie dużych opóźnień lub odwołania lotu. Taka potrzeba ujawniła się wskutek kryzysu spowodowanego pyłem wulkanicznym w 2010 r.
Informacje o prawach pasażerów powinny być dostępne w języku użytym podczas rezerwacji biletu.
Podróżni mają mieć możliwość bezpłatnej korekty danych podanych w rezerwacjach oraz wycofania się z rezerwacji internetowej w ciągu dwóch godzin od jej dokonania.
Parlament proponuje, aby każdy pasażer miał prawo złożenia na lotnisku lub na pokładzie samolotu pisemnej skargi, a także wniesienia jej drogą elektroniczną. Aby ułatwić składanie skarg, należy stworzyć standardowy formularz dostępny we wszystkich językach UE. Skargi mają być rozpatrywane w terminie dwóch miesięcy.
Parlament chce też, by Komisja wyjaśniła pojęcie „nadzwyczajnych okoliczności" oraz definicję „odwołania lotu" w celu wyeliminowania istniejących możliwości podważenia zasad przyznawania odszkodowania. Komisja powinna również stworzyć czarną listę niesprawiedliwych praktyk stosowanych przez linie lotnicze oraz zapewnić skuteczne środki ochrony pasażerów przed nieuczciwymi warunkami umownymi.