Polskie firmy walczą z omijaniem cła przez dostawców z Chin

Branża internetowa rozpoczęła walkę o zniesienie progu 150 euro, do którego przesyłki z Chin są zwolnione z opłat celnych w UE. Polska prezydencja może w tym pomóc

Publikacja: 20.01.2025 04:35

Polskie firmy walczą z omijaniem cła przez dostawców z Chin

Foto: Adobe Stock

Masowy import produktów za pośrednictwem chińskich serwisów zakupowych jest dla europejskich firm coraz większym problemem. Dlatego Izba Gospodarki Elektronicznej formalnie zgłasza propozycję, by od 2026 r. przestał obowiązywać próg zwolnienia celnego na towary z Chin w wysokości 150 euro. Apel zostanie ogłoszony w poniedziałek, „Rzeczpospolita” poznała go jako pierwsza.

Foto: Tomasz Sitarski

Miliony paczek z Chin zalewają Europę

– Zwolnienie z cła na importowane towary już teraz prowadzi do zaburzenia konkurencji w UE i budowy ogromnej, nadal rosnącej przewagi cenowej sprzedawców towarów detalicznych spoza UE nad europejskimi podmiotami w handlu elektronicznym, a dalsze utrzymywanie aktualnego progu w zakresie zwolnienia celnego będzie jedynie utrwalało nieprawidłowości – wyjaśnia Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Z danych Komisji Europejskiej wynika, że ponad 65 proc. przesyłek w imporcie ma zaniżoną deklarowaną wartość, by się zmieścić poniżej progu 150 euro i uniknąć cła. Dlatego Patrycja Sass-Staniszewska ostrzega, że samo zniesienie progu nie zapewni równych szans konkurencyjnych dla europejskich przedsiębiorców. – Dlatego niezbędne jest kontynuowanie prac nad kompleksową reformą unii celnej – dodaje. Okazją do zmian jest polska prezydencja w UE.

Politycy zauważają problem. – Reforma unii celnej, w tym kwestia usunięcia progu de minimis 150 euro, będzie przedmiotem prac Rady [Unii Europejskiej] w trakcie prezydencji Polski. Celem jest przyjęcie wspólnego stanowiska Rady (podejścia ogólnego) na posiedzeniu Rady do Spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN) w czerwcu 2025 r., co umożliwi rozpoczęcie negocjacji z Parlamentem Europejskim – informuje Ignacy Niemczycki, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

– Polska prezydencja w Unii Europejskiej musi podejmować tematy związane z cyfryzacją i rywalizacją firm europejskich z chińskimi. Nie możemy pozwalać na nierówną konkurencję i krzywdzenie polskich przedsiębiorców – mówi Bartłomiej Pejo, przewodniczący sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Zapewnia, że podejmie w komisji temat zniesienia progu zwolnienia z ceł przesyłek do 150 euro.

Czytaj więcej

Chińska nadwyżka w handlu sięgnęła prawie biliona dolarów. To nie skończy się dobrze

Jaka jest reakcja Chińczyków?

Chińskie serwisy e-handlu, takie jak Temu, Shein czy AliExpress, zmiany bezcłowego limitu w Unii się nie boją, przynajmniej oficjalnie. – W pełni popieramy propozycje, które przynoszą korzyści europejskim konsumentom i zapewniają konkurencję na równych zasadach. Nasz model biznesowy zmniejsza nieefektywność, ogranicza marnotrawstwo materiałów, a wynikające z tego oszczędności odzwierciedlają się w korzystniejszych cenach dla klientów. To ta przewaga kosztowa jest powodem, dla którego konsumenci nas wybierają – twierdzi biuro prasowe serwisu Shein.

W podobnym tonie wypowiadają się przedstawiciele AliExpress działającego na ponad 100 rynkach na całym świecie. – Szanujemy i przestrzegamy wszystkich obowiązujących przepisów i regulacji na tych rynkach, a także przygotowujemy się do wdrożenia nowych regulacji, gdy tylko wejdą w życie – twierdzą. – Śledzimy bieżące zmiany i aktywnie współpracujemy z ustawodawcami oraz przedstawicielami branży, aby zapewnić pełną zgodność z przepisami obowiązującymi w UE obecnie, jak i w przyszłości – dodają przedstawiciele AliExpress.

Także Temu twierdzi, że rozwój tej platformy nie zależy od europejskiej polityki de minimis. – Głównymi czynnikami napędzającymi nasz dynamiczny rozwój i dobre przyjęcie przez rynki są efektywność łańcucha dostaw oraz sprawność operacyjna, które rozwijamy od lat – wyjaśnia biuro prasowe firmy. – Jesteśmy otwarci na wszelkie zmiany wprowadzane przez ustawodawców, które są zgodne z interesem konsumentów. Uważamy, że tak długo, jak te regulacje są sprawiedliwe, nie wpłyną na konkurencyjność na rynku – dodają. Zdaniem Temu takie reformy to także okazja do złagodzenia obaw różnych interesariuszy, gdyż sprzyjają lepszemu zrozumieniu i podkreślają znaczenie każdej firmy w ekosystemie rynkowym.

Polski handel oczekuje zmian

– Wszystkie firmy powinny działać na rynku według takich samych zasad. Taka zmiana to krok w dobrym kierunku, by taki stan zacząć przywracać – mówi Monika Chmielińska, prezes Polskiego Stowarzyszenia Branży Zabawek i Artykułów Dziecięcych.

Oczekiwanie zmian widać także na poziomie europejskim. – Jesteśmy świadomi rozwoju sytuacji w Polsce w zakresie zniesienia progu 150 euro. Zostało to zaproponowane w ramach szerszej reformy celnej UE w maju 2023 r., która jest obecnie przedmiotem negocjacji między wszystkimi państwami członkowskimi UE. Polska prezydencja aktywnie pracuje nad tym, by kompromis był możliwy do osiągnięcia – mówi Stefano Mauro, odpowiedzialny za politykę podatkową w Ecommerce Europe. Organizacja podkreśla, że reforma jest potrzebna w UE, ale należy ją wdrożyć równolegle z egzekwowaniem przepisów UE nie tylko przez organy celne, ale i inne, takie jak nadzór rynku i ochrona konsumentów. Zdaniem organizacji zniesienie progu powinno nastąpić wraz z wdrożeniem innych części reformy celnej, jak EU Data Hub, EU Customs Authority, reżim uznanego importera, bo te elementy są ze sobą powiązane. – Spójne wdrażanie każdej części zapewni skuteczne zastosowanie przepisów – dodaje Stefano Mauro.

Masowy import produktów za pośrednictwem chińskich serwisów zakupowych jest dla europejskich firm coraz większym problemem. Dlatego Izba Gospodarki Elektronicznej formalnie zgłasza propozycję, by od 2026 r. przestał obowiązywać próg zwolnienia celnego na towary z Chin w wysokości 150 euro. Apel zostanie ogłoszony w poniedziałek, „Rzeczpospolita” poznała go jako pierwsza.

Miliony paczek z Chin zalewają Europę

Pozostało jeszcze 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Żabka: patrzymy z optymizmem na 2025 r.
Handel
Patriotyzm konsumencki idzie w odstawkę, o zakupie decyduje cena
Handel
Długa kolejka do sprzedaży Pepco
Handel
Polacy mniej kradną w sklepach. Przynajmniej oficjalnie
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Handel
BSH przenosi dawną fabrykę Zelmera. Projekt za 600 mln zł
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego