Światowa Organizacja Handlu wybrała szefową na kolejną kadencję. Kandydatka była tylko jedna

Do konkursu na szefa Światowej Organizacji Handlu zgłosiła się tylko jedna osoba. Dr Ngozi Okonjo-Iweala przedłuży swoje panowanie o 4 lata do 2029 r. Nikt nie chciał konkurować z kobietą, która 7-krotnie była na liście najważniejszych ludzi świata.

Publikacja: 29.11.2024 17:28

Ngozi Okonjo-Iweala

Ngozi Okonjo-Iweala

Foto: AFP

Nigeryjka z 40-letnim doświadczeniem w światowych instytucjach finansowych została właśnie wybrana na drugą kadencję na fotelu dyrektora generalnego Światowej Organizacji Handlu, tj. World Trade Organisation (WTO). Wybory odbyły się już w listopadzie 2024 r., choć pierwszy mandat dr Okonjo-Iweali wygasa dopiero z końcem sierpnia – więc druga kadencja zacznie się dopiero od września 2025 r. Ekonomistka była jedyną kandydatką, nikt inny nie zgłosił swojej kandydatury w terminie, czyli do 8 listopada.

Dzisiaj odbyło się specjalne posiedzenia Rady Generalnej, na którym dr Okonjo-Iweala przedstawiła swoją przyszłościową wizję WTO, a po sesji pytań i odpowiedzi z cżłonkami, Rada formalnie zatwierdziła jej ponowną nominację w drodze konsensusu.

– W obliczu poważnych globalnych wyzwań gospodarczych wzmocniła zdolność WTO do wspierania swoich członków i wyznaczyła przyszłościowy program dla organizacji – komentował te wyniki ambasador Petter Ølberg z Norwegii, przewodniczący Rady Generalnej, dodając, że WTO będzie nadal rozwijać odporny, oparty na zasadach i sprawiedliwy globalny system handlu.

Czytaj więcej

Szefowe MFW i WTO bronią globalizacji i handlu

Jak podkreślała sama zainteresowana, w ostatnich latach WTO pomagał swoim członkom w radzeniu sobie z pilnymi globalnymi wyzwaniami, jak pandemia, konflikty i zwiększone napięcia geopolityczne, w warunkach bezprecedensowego poziomu niepewności i szybkich zmian gospodarczych. - Promując handel jako siłę napędową wzrostu gospodarczego i odporności, WTO będzie nadal stanowić platformę współpracy dla członków w celu sprostania wspólnym globalnym wyzwaniom – mówiła szefowa WTO, która jest pierwszą kobietą i pierwszą Afrykanką na fotelu dyrektora generalnego Światowej Organizacji Handlu.

Kim jest dr Ngozi Okonjo-Iweala, szefowa Światowej Organizacji Handlu (WTO)

Życiorys Dr Ngozi Okonjo-Iweali na stronie WTO jest pełen nagród, honorowych tytułów oraz miejsc na listach ważnych ludzi dla świata. Trudno się dziwić, bo Nigeryjka, która objęła stanowisko dyrektora generalnego WTO w marcu 2021 r., jest ekspertką w dziedzinie globalnych finansów, ekonomistką i specjalistką ds. rozwoju międzynarodowego z ponad 40-letnim doświadczeniem w pracy w Azji, Afryce, Europie, Ameryce Łacińskiej i Ameryce Północnej. Dr Okonjo-Iweala była wcześniej przewodniczącą zarządu Gavi, Sojuszu na rzecz Szczepionek, zasiadała w zarządach Standard Chartered PLC i Twitter Inc., była wysłannikiem Unii Afrykańskiej (UA) w celu zmobilizowania międzynarodowego wsparcia finansowego na rzecz walki z COVID-19 oraz specjalnym wysłannikiem WHO ds. dostępu do akceleratora narzędzi COVID-19. Jest doświadczoną negocjatorką, jako minister finansów Nigerii wynegocjowała z Klubem Paryskim Wierzycieli anulowanie 18 mld dolarów długu Nigerii. Stanowisko to pełniła dwukrotnie, była też szefową dyplomacji Nigerii, ma za sobą 25-letnią karierę w Banku Światowym, była nawet kandydatką na szefa tej instytucji. 

Biorąc pod uwagę te dokonania, przestaje dziwić, że dr Okonjo-Iweala aż siedmiokrotnie znalazła się na liście 100 najpotężniejszych kobiet na świecie na liście Forbesa i dwukrotnie – na liście 100 najbardziej wpływowych osób na świecie TIME, 2014 i 2021. Została też m.in. zaliczona w 2012 r. do trzech najpotężniejszych kobiet w Afryce (Forbes, 2012).

Trudne czasy przed WTO

W niepokojących czasach cofającej się globalizacji, przed WTO i światowym handlem stoją trudne zadania. - Wśród napięć geopolitycznych i kryzysu klimatycznego obserwujemy zwiększony protekcjonizm i jednostronne środki polityczne. Dane sugerują, że po latach mówienia o rozdzieleniu, handel może zacząć się rozdrabniać wzdłuż linii geopolitycznych – zauważyła dr Okojno-Iweala we wstępie do raportu WTO za rok 2024. Wskazuje jednak, że wśród tych wyzwań pojawiają się ekscytujące możliwości, jak potencjał wykorzystania cyfryzacji do pobudzenia wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy, możliwości wykorzystania handlu do zwiększenia globalnego bezpieczeństwa żywnościowego i przyspieszenia dążenia do zerowej emisji netto.

Czytaj więcej

Polska i Ukraina w impasie. Skarga za zakaz importu zboża nadal tkwi w WTO

Światowe napięcia w handlu doskonale odbijają się w skargach, które składają na siebie w WTO jej członkowie. Na początku listopada Chiny zwróciły się do WTO z wnioskiem o konsultacje z Unią Europejską w sprawie nałożenia przez UE ostatecznych ceł wyrównawczych na nowe elektryczne pojazdy akumulatorowe (BEV) z Chin. Przed rokiem skargę na Polskę, Węgry i Słowację złozyła Ukraina w ramach konfliktu zbożowego, za zamknięcie granic przed eksportem ukraińskiego zboża.

Nigeryjka z 40-letnim doświadczeniem w światowych instytucjach finansowych została właśnie wybrana na drugą kadencję na fotelu dyrektora generalnego Światowej Organizacji Handlu, tj. World Trade Organisation (WTO). Wybory odbyły się już w listopadzie 2024 r., choć pierwszy mandat dr Okonjo-Iweali wygasa dopiero z końcem sierpnia – więc druga kadencja zacznie się dopiero od września 2025 r. Ekonomistka była jedyną kandydatką, nikt inny nie zgłosił swojej kandydatury w terminie, czyli do 8 listopada.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Japoński gigant odzieżowy po raz pierwszy zabrał głos ws. Ujgurów. Rozgniewa Chiny?
Handel
Reserved wycofuje kilka produktów ze sprzedaży. Marka apeluje o zwroty
Handel
Święto zakupów, ale nie ma co liczyć na wielkie okazje
Handel
Donald Trump zapowiada starcie handlowe
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Drób i wołowina blokują powstanie największej w historii strefy wolnego handlu
Materiał Promocyjny
Fundusze Europejskie stawiają na transport intermodalny