Udział Polski w Expo 2025 w Osace to szansa dla rodzimych firm

Promocja polskiej gospodarki skupiona będzie na branżach, które mają największy potencjał eksportowy na rynki azjatyckie – mówi Magdalena Skarżyńska, wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Publikacja: 25.07.2024 04:30

Magdalena Skarżyńska, wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu

Magdalena Skarżyńska, wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu

Foto: Materiały prasowe

Do rozpoczęcia Wystawy Światowej Expo 2025 w Osace pozostało już mniej niż dziewięć miesięcy. Polska Agencja Inwestycji i Handlu jest odpowiedzialna za przygotowania naszego kraju do udziału w tym wydarzeniu. Jak te przygotowania przebiegają?

18 czerwca podpisaliśmy umowę z konsorcjum, w skład którego wchodzą firmy Nagashima, JSC Corporation oraz Finasi Spi jv Turnkey Projects Contracting – FZCO. Jedna z nich ma licencję potrzebną do budowy pawilonu, która wydawana jest przez organizatorów Expo w Osace. Wystawa zorganizowana zostanie na sztucznej wyspie, potrzebna jest więc specjalna licencja, która potwierdza spełnianie przez wykonawcę wymogów związanych z taką inwestycją. Nie jest tajemnicą, że uchwała Rady Ministrów w sprawie przystąpienia do EXPO w Osace została podjęta przez rząd PiS z potężnym opóźnieniem. Zatem na starcie projektu EXPO mieliśmy rok opóźnienia. To, że miesiąc temu udało się po zaledwie trzech tygodniach negocjacji podpisać umowę z generalnym wykonawcą, jest sukcesem. To sukces całego departamentu EXPO pod kierownictwem Elizy Klonowskiej-Siwak, który nad tym projektem pracował często 20 godzin na dobę. Niezależnie od tego, cały czas prowadziliśmy prace nad przygotowaniem programu wydarzeń towarzyszących i ekspozycji. Wybrane przez nas konsorcjum daje gwarancję należytego i terminowego wykonania zamówienia. Bardzo nam zależało, żeby Polska miała swój samodzielny pawilon, było to dla nas kwestią priorytetową, niepodlegającą żadnej dyskusji. Rodzaj pawilonu świadczy bowiem o randze państwa na arenie międzynarodowej.

Czytaj więcej

Wakacyjna ofensywa dotacyjna dla firm

Wcześniej prowadziliście rozmowy z innym wykonawcą?

Tak, poprzednia firma zwlekała z dostarczeniem różnego rodzaju niezbędnych do podpisania umowy dokumentów oraz uchylała się od zawarcia umowy, więc ostatecznie nasze drogi rozeszły się. Obawialiśmy się, że w przypadku dalszego przedłużania się negocjacji ostatecznie nie będzie już możliwe terminowe wykonanie pawilonu i otwarcie go do 13 kwietnia 2025 r., a jak już wspomniałam, bardzo nam zależało, żeby Polska w 2025 r. miała samodzielny pawilon. Konieczne było szybkie znalezienie nowego wykonawcy. Takiego, który będzie w stanie dotrzymać terminów, wykaże się determinacją i da gwarancję rzetelnego wykonania pawilonu. Konsorcjum, które wybraliśmy, wystąpiło już o tymczasowe pozwolenie na budowę. Kilka dni temu złożyli dokumenty. Mamy nadzieję, że lada dzień Urząd ds. Budowlanych Miasta Osaki wyda niezbędne decyzje, następnie wystąpimy już o docelowe pozwolenie na budowę. Zakładamy, że w sierpniu odbędzie się tak zwane symboliczne wbicie łopaty i budowa polskiego pawilonu ruszy pełną parą. Jesteśmy przekonani, że pawilon łącznie z ekspozycją będzie gotowy jeszcze przed kwietniowym rozpoczęciem EXPO.

Jak duży będzie polski pawilon? Co będzie go wyróżniało? Czy będzie miał jakieś cechy albo elementy charakterystyczne dla naszego kraju?

Polski pawilon będzie miał blisko 1000 metrów kwadratowych powierzchni. Nie będzie duży, bo działka jest niewielka, jak mówiłam, wszystko odbywać się będzie na sztucznej wyspie. Projekt architektoniczny opiera się na zastosowaniu drewna, a forma bryły ma przywoływać skojarzenie rozchodzącej się fali kreatywności i innowacyjności Polaków. Za opracowanie koncepcji architektonicznej odpowiada spółka Interplay architektów Alicji Kubickiej i Borja Martíneza. Hasłem naszej obecności na Expo w Osace będzie „Polska, dziedzictwo, które napędza przyszłość”. Wnętrze pawilonu będzie pełne interaktywnych ekspozycji i multimedialnych prezentacji, które pokażą różnorodność polskiej gospodarki, nauki i kultury. W trakcie tej swoistej „podróży” po wystawie będzie nam towarzyszyła postać Fryderyka Chopina. Dodatkowo goście będą mieli okazję zobaczyć najnowsze osiągnięcia polskich przedsiębiorstw, uczelni i instytucji badawczych. W pawilonie będziemy mieli salę koncertową na około 50 miejsc, w której odbywać się będą trzy razy dziennie recitale chopinowskie oraz inne wydarzenia promocyjne. Będziemy również organizowali na zewnątrz różnego rodzaju spotkania, fora gospodarcze i wydarzenia o charakterze kulturalnym i naukowym. Tak samo było na poprzednim Expo w Dubaju, gdzie naszych gości podejmowaliśmy m.in. w salach konferencyjnych w przestrzeniach specjalnie wynajmowanych do tego celu poza terenem wystawy.

Czytaj więcej

Nowy wykonawca polskiego pawilonu na Expo 2025 w Osace

Co będziemy promować?

Promocja polskiej gospodarki skupiona będzie w szczególności na sześciu branżach mających największy potencjał eksportowy na rynki azjatyckie i najbardziej priorytetowych w relacjach handlowych z Japonią. Mamy podpisanych 12 umów z województwami, które będą prezentowały programy regionalne. Poszczególne regiony będą pokazywać to, co dla nich charakterystyczne. Na przykład tematem wiodącym województwa łódzkiego będzie włókiennictwo, Prezentowane przez pokazy mody czy różnego rodzaju pokazy tkactwa. Śląskie będzie się promować głównie poprzez technologię i medycynę, ale będą też występy m.in. zespołu pieśni i tańca „Śląsk”, pojawiają się również koniakowskie koronki. Zorganizowane zostaną także dwa duże polsko-japońskie fora gospodarcze. I tak 20 maja odbędzie się polsko-japońskie forum eksportowe. Natomiast 30 września forum inwestycyjne. Bardzo liczymy na aktywny udział polskich firm w tych wydarzeniach. 1 października zorganizowany zostanie w Osace Polski Dzień Narodowy i mamy wielką nadzieję, że pan premier Donald Tusk znajdzie czas, by uświetnić ten dzień swoją obecnością.

Od stycznia organizujemy różnego rodzaju webinary, które mają zachęcać i przygotować firmy do udziału w Expo w Osace, a także ogólnie do promowania się i podbijania rynków azjatyckich. W połowie stycznia mieliśmy na przykład duże seminarium rolno-spożywcze. W czasie Expo będziemy też w naszym pawilonie podejmować wielu znakomitych gości. Na tym etapie nie mogę jeszcze zdradzać ich pełnej listy, ale będzie m.in. Olga Tokarczuk czy Leszek Możdżer.

W organizację polskiego udziału w Expo w Osace bardzo mocno zaangażowało się Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwo Sportu i Turystyki, a także Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W chwilach zwątpienia, a były takie, bo jak się pracuje w takim napięciu, to w zespole pojawiają się różne nerwowe sytuacje, mocno wspierał i mobilizował nas wiceminister Jacek Tomczak, komisarz Expo. Bez jego zaangażowania i wsparcia byłoby nam znacznie trudniej.

Jaki jest koszt polskich przygotowań do Expo?

Całkowity koszt, z pawilonem i wszystkimi działaniami towarzyszącymi naszemu udziałowi w Expo, to nieco ponad 165 mln zł dotacji celowej na lata 2023–2026. Liczymy, że te pieniądze zwrócą się wielokrotnie m.in. w postaci inwestycji, za sprawą wzrostu obrotów handlowych nie tylko z Japonią, ale też innymi krajami azjatyckimi, jak również za sprawą rozwoju turystyki. Oczywiście zakładamy, że na udziale Polski w Expo skorzystają też rodzime firmy.

Czytaj więcej

Polska żywność walczy o nowe stoły. Sukces rodzimego mięsa w odległych krajach

A jak na co dzień wygląda pomoc Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu dla przedsiębiorców?

Pomagamy naszym przedsiębiorcom, którzy nie mają jeszcze doświadczenia w handlu zagranicznym, ale też doświadczonym eksporterom, którzy szukają możliwości wejścia na nowe rynki. Ponadto także polskim firmom inwestującym w kraju i poza jego granicami oraz zagranicznym inwestorom w Polsce. Przedsiębiorcom, którzy myślą o ekspansji zagranicznej służymy pomocą w: analizie potencjału eksportowego, weryfikacji kontrahentów i partnerów biznesowych, poznaniu kultury biznesowej, organizowaniu spotkań dwustronnych z kontrahentami, wreszcie promocji biznesu. Tym, którzy planują inwestycje, oferujemy doradztwo lokalizacyjne, informacje na temat pomocy publicznej, obsługę wniosków w ramach programu grantów rządowych, a także pomoc w nawiązaniu współpracy ze start-upami i dostawcami technologii. W praktyce wygląda to tak, że na przykład organizujemy w zagranicznych biurach handlowych różnego rodzaju targi. Wynajmujemy powierzchnię, płacimy za zabudowanie tej powierzchni, a później zapraszamy do współpracy firmy, które naszym zdaniem mają największą szansę wejścia na dany rynek. Firmy te wystawiają na naszych stoiskach swoje produkty, szukają rynków zbycia, kontrahentów. Nasi pracownicy dysponujący dużym doświadczeniem i znajomością rynku lokalnego im w tym pomagają.

Flagowym wydarzeniem organizowanym przez PAIH jest Forum Biznesu. Organizowane jest od 2018 roku. Biorą w nim udział przedsiębiorcy z całego kraju. Dla naszych firm to okazja do nawiązania bezpośrednich relacji z pracownikami PAIH z zagranicznych biur handlowych. W zeszłym roku na forum mieliśmy kilka tysięcy gości, to pokazuje, jak duża jest skala tego wydarzenia. Tego typu działania prowadzimy cały czas, także regionalnie, poprzez nasze oddziały. Robimy szkolenia dla przedsiębiorców, spotkania z przedstawicielami władz. Mamy również Akademię Biznesu. Ostatnio w Rzeszowie przedsiębiorcy brali udział w zorganizowanym przez PAIH panelu dyskusyjnym, który dotyczył problemów, z jakimi borykają się na linii Polska–Ukraina. Podsumowanie dyskusji i zgłoszonych problemów przekazaliśmy do Ministerstwa Rozwoju i do przewodniczącego Rady do spraw współpracy z Ukrainą. Na terenie Ukrainy mamy biuro w Kijowie, rozważamy otworzenie filii we Lwowie. Liczymy, że te działania, po zwycięskim zakończeniu wojny w Ukrainie, przyczynią się do zwiększenia handlu z tym krajem, a także do szerszego udziału polskich firm w jego odbudowie.

CV

Magdalena Skarżyńska, wiceprezes zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Z PAIH związana jest od 2021 r., była zastępcą dyrektora departamentu bezpieczeństwa i audytu. Doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. w Państwowym Instytucie Łączności, Ministerstwie Cyfryzacji, Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji oraz Towarowej Giełdzie Energii. Ukończyła Wyższą Szkołę Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki.

Do rozpoczęcia Wystawy Światowej Expo 2025 w Osace pozostało już mniej niż dziewięć miesięcy. Polska Agencja Inwestycji i Handlu jest odpowiedzialna za przygotowania naszego kraju do udziału w tym wydarzeniu. Jak te przygotowania przebiegają?

18 czerwca podpisaliśmy umowę z konsorcjum, w skład którego wchodzą firmy Nagashima, JSC Corporation oraz Finasi Spi jv Turnkey Projects Contracting – FZCO. Jedna z nich ma licencję potrzebną do budowy pawilonu, która wydawana jest przez organizatorów Expo w Osace. Wystawa zorganizowana zostanie na sztucznej wyspie, potrzebna jest więc specjalna licencja, która potwierdza spełnianie przez wykonawcę wymogów związanych z taką inwestycją. Nie jest tajemnicą, że uchwała Rady Ministrów w sprawie przystąpienia do EXPO w Osace została podjęta przez rząd PiS z potężnym opóźnieniem. Zatem na starcie projektu EXPO mieliśmy rok opóźnienia. To, że miesiąc temu udało się po zaledwie trzech tygodniach negocjacji podpisać umowę z generalnym wykonawcą, jest sukcesem. To sukces całego departamentu EXPO pod kierownictwem Elizy Klonowskiej-Siwak, który nad tym projektem pracował często 20 godzin na dobę. Niezależnie od tego, cały czas prowadziliśmy prace nad przygotowaniem programu wydarzeń towarzyszących i ekspozycji. Wybrane przez nas konsorcjum daje gwarancję należytego i terminowego wykonania zamówienia. Bardzo nam zależało, żeby Polska miała swój samodzielny pawilon, było to dla nas kwestią priorytetową, niepodlegającą żadnej dyskusji. Rodzaj pawilonu świadczy bowiem o randze państwa na arenie międzynarodowej.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Mieli walczyć z Żabką. Teraz mogą zmienić właściciela
Handel
Płatności odroczone dostępne dla firm. Lepsze warunki niż tradycyjne kredyty
Handel
Firmy też mogą już płacić z opóźnieniem za zakupy
Handel
Beko zamyka dwie fabryki AGD w Polsce. Zwolnienia pacowników
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Handel
Sieć sklepów z Malezji chce walczyć o Polaków. Co sprzedaje MR.DIY?
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki