Grecja jest gotowa zapewnić alternatywną trasę eksportu ukraińskiej pszenicy i innych zbóż przez swoje północne porty w Salonikach i Aleksandropolis. Opracowany plan zakłada transport koleją przez Rumunię i Bułgarię właśnie do Salonik i Aleksandropolis. Grecki rząd omawiał już ten plan z partnerami z Unii i krajami spoza bloku.
Planowany tranzyt zboża pomoże zmodernizować linie kolejowe
Jak zwraca uwagę agencja Unian, oba greckie porty są w stanie przyjąć statki potrzebne do transportu zboża. Wąskim gardłem jest jednak przepustowość sieci kolejowej w północnej Grecji. Władze w Atenach są zdania, że realizacja eksportu ukraińskiego zboża mogłaby przyspieszyć niezbędną modernizację linii kolejowej, np. linii z Aleksandropolis do Ormenio, ostatniej stacji przed Bułgarią, a także bardzo blisko granicy z Turcją.
Czytaj więcej
"Dogadaliśmy ważną sprawę. Od środy kontrole ukraińskiego zboża, które jedzie w tranzycie przez Litwę, zostają przeniesione z granicy ukraińsko-polskiej na teren Litwy, do portu w Kłajpedzie" - poinformował minister rolnictwa i rozwoju wsi Robert Telus.
Liga zbożowej pomocy Ukrainie
Coraz więcej unijnych państw pomaga Ukrainie sprzedawać zboże i w ten sposób uzyskiwać dochody budżetowe niezbędne w czasie odpierania rosyjskiej agresji zbrojnej.
Pod koniec lipca Chorwacja zgodziła się na wykorzystanie jej portów do eksportu ukraińskiego zboża. We wrześniu Rumunia udostępniła Ukrainie swój port w Konstancy, potem dołączyła Bułgaria, oferując transport kolejowy i swoje porty. Od 2 października 2023 r. ten tymczasowy korytarz transportowy zyskał zaufanie importerów. Trasę zaczęły wykorzystywać statki 10-krotnie większe.