Lidl wygrywa znowu z Biedronką

Przynajmniej, jeśli chodzi o preferencje ponad 500 tys. użytkowników mobilnych list zakupowych niemiecka sieć po raz kolejny jest najpopularniejsza. Najmocniej traci zaś Auchan.

Publikacja: 01.03.2023 16:17

Lidl wygrywa znowu z Biedronką

Foto: Bloomberg

Zestawienie przygotowała aplikacja Listonic, a Lidl utrzymał się na pozycji lidera rankingu, obejmując aż 35,2 proc. analizowanych list zakupów w kategorii spożywczej. Względem poprzedniego roku sieć zwiększyła swoją popularność o 7,7 pkt. proc. Duży skok popularności - o blisko 9 pkt. proc. to sukces także sieci Biedronka. Jej udział na analizowanych listach zakupów wyniósł 34,2 proc. Auchan jako jedyna na podium osłabiła swoją pozycję - o 2,9 pkt. proc. Autorzy zestawienia wyjaśniają, że ten największy odnotowany w raporcie spadek popularności mógł być związany z problemami wizerunkowymi sieci po wybuchu wojny w Ukrainie. Wynik na poziomie 7 proc. pozwolił utrzymać się Auchan na trzecim miejscu, ale znacznie oddalił sieć od konkurencji z podium.

Czytaj więcej

Kaufland Card już 2 marca. Sieć ujawnia szczegóły nowego programu lojalnościowego

Poza Lidlem i Biedronką swoją pozycję znacząco umocniły także Dino (awans o dwa miejsca) oraz Aldi. Największy spadek popularności, obok Auchan, odnotowały także sieci Carrefour (- 2,9 pkt. proc.) i Żabka ( -2,1 pkt. proc. i spadek aż o pięć miejsc w rankingu).

Zestawienie pokazuje też trendy z jakimi konsumenci teraz muszą się zmagać.

Klienci sieci Lidl w 2022 r. włożyli do koszyka 14 proc. mniej produktów niż rok wcześniej, ale zapłacili za nie 1,5 proc. więcej. W Biedronce średnia wartość paragonu wzrosła nieznacznie, jednak liczba opakowań produktów w przeciętnym koszyku zmniejszyła się o 10 proc.

- W 2022 r. klienci supermarketów wkładali do koszyka średnio 7 proc. mniej produktów niż przed rokiem, ale wydawali na nie nieco ponad 40 zł więcej. Z kolei w dyskontach klienci za zakupy płacili średnio 53,50 zł, czyli prawie tyle samo co przed rokiem, ale do koszyka średnio trafiało aż o 12 proc. mniej produktów - mówi Elżbieta Szarejko, analityk w Centrum Monitorowania Rynku.

Czytaj więcej

Tesco podszywa się pod Lidla? Hipermarkety spotkały się w sądzie

W efekcie Polacy zakupy planują coraz rozważniej - w 2022 r. z aplikacji mobilnej Listonic korzystało 4,5 proc. więcej użytkowników i powstało 9 proc. więcej list zakupów niż przed rokiem. - Ceny, które do niedawna odgrywały drugorzędną rolę, znów zaczynają być decydującym czynnikiem dla blisko 63% konsumentów. Poszukując oszczędności, konsumenci coraz częściej decydują sią na zakupy w dyskontach - i co warto podkreślić - nie tylko tych spożywczych - mówi Małgorzata Olczak, szefowa sprzedaży Listonic. - Obserwujemy silny rozwój dyskontów oferujących odzież, zabawki czy produkty wyposażenia domu, które dzięki atrakcyjnej ofercie produktów i niskim cenom przyciągają do siebie coraz więcej klientów - dodaje.

W kategorii dyskontów niespożywczych prym wiodą sieci Pepco, Action i Dealz. Wśród drogerii wyróżniono sieci Rossmann, Hebe i Super-Pharm, natomiast w kategorii dom i ogród na podium uplasowały się Ikea, Castorama i Leroy Merlin.

Twoje wybory zależą od tego, co wiesz

Tylko 19
za pierwszy miesiąc dostępu do rp.pl

Subskrybuj
Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Handel
Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Handel
Chiny zaprzeczają: Nie toczą się żadne rozmowy z USA w sprawie ceł
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne