W listopadzie szwedzki dziennik Aftonbladet opublikował nagranie z ukrytej kamery, z którego wynika, że klientce obcego pochodzenia odmówiono wymiany zakupionych przedmiotów bez paragonu, podczas dziennikarzowi Szwedowi pozwolono dokonać wymiany. H&M w Szwecji pozwala na wymiany produktów bez paragonu.
Po artykule Aftonbladet H&M odmówił komentarza na temat nagrania. Szwedzka firma poinformowała jednak, że wymiana bez paragonu jest możliwa, o ile dane artykuły są nadal w sklepie. Równocześnie na swoim facebookowym profilu H&M potępił wszelkie przejawy rasizmu i dyskryminacji.
Najwyraźniej nie przekonało to Rzecznika Praw Obywatelskich, który zdecydował się na rozpoczęcie dochodzenia. Szwedzki RPO wprost poinformował, że podjął interwencję wskutek doniesień medialnych. Zdaniem Rzecznika artykuły sugerują, że H&M inaczej traktuje klientów „o innej przynależności etnicznej niż szwedzka i stawia ich w niekorzystnej sytuacji".
- Celem kontroli jest wyjaśnienie, czy doszło do naruszenia zakazu dyskryminacji – poinformował RPO w oświadczeniu cytowanym przez Reuters.
H&M oświadczyło, że również bada co się stało i będzie odpowiadać na pytania Rzecznika.