Oszukani na zakupach w internecie. To wciąż plaga w Polsce

Aż 19 proc. kupujących w sieci zostało oszukanych w 2024 r. Jeszcze więcej zetknęło się z tym problemem wśród członków rodziny lub znajomych.

Publikacja: 27.01.2025 17:00

Oszukani na zakupach w internecie. To wciąż plaga w Polsce

Foto: Adobe Stock

Z jakąś formą oszustwa podczas zakupów w sieci tylko w 2024 r. zetknęło się łącznie niemal 40 proc. Polaków – wynika z badania operatora płatności Tpay. 18 proc. ankietowanych spotkało się z próbą wyłudzenia osobiście, zaś w przypadku 19 proc. dotknęło to osoby bliskie. W 19 proc. przypadków przestępcy osiągnęli swój cel.

Oszustwo „na Blika”

Cyberoszuści ciągle próbują nowych sposobów, aby dotrzeć do ofiar. Fałszywe telefony, e-maile czy nawet strony banków sprawiają, że konsumenci muszą zachować ostrożność i nie dać się zmanipulować przestępcom. Popularne jakiś czas temu metody „na wnuczka” czy „na Blika” cały czas działają, choć co chwilę pojawiają się w mediach doniesienia o nowych metodach oszukiwania, także kupujących w sieci.

Czytaj więcej

Ceny rosną, więc najlepiej przyciągnąć uwagę klientów rabatami

Jak podaje raport Tpay, przy okazji zakupów internetowych respondenci najczęściej spotykali się z próbą oszustwa, w której przestępca podawał się za kupującego w popularnym serwisie aukcyjnym lub ogłoszeń drobnych. Usiłowano w ten sposób okraść 39 proc. ankietowanych. Kolejny rodzaj oszustw, dotykający 32 proc. osób, to tzw. na paczkę, czyli fałszywe wiadomości zawierające prośby o dopłatę do paczki lub np. kliknięcie w link do jej śledzenia. 29 proc. próbowano okraść "na Blika" czy wyłudzić kod do płatności.

Jak podaje Narodowy Bank Polski w Informacji o transakcjach oszukańczych dokonywanych  przy użyciu bezgotówkowych instrumentów płatniczych, w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku zarejestrowano 334 tys. takich operacji o wartości ponad 493 mln zł. Przestępcy wykorzystują pośpiech, nieuwagę i niewiedzę swoich ofiar, podszywając się pod klientów, pracowników instytucji finansowych czy przewoźników.

Ofiarami padają już nie starsze osoby lub te z niewielkim doświadczeniem w e-zakupach. Dlatego tak ważne jest zachowanie czujności podczas korzystania z sieci i elektronicznych instrumentów płatniczych, aby zakupy w sieci mogły być po prostu wygodne i przyjemne.

Długa lista obaw kupujących

Największym konsumenckim niepokojem jest niezgodność towaru z oczekiwaniami – udzieliła tej odpowiedzi aż połowa ankietowanych w badaniu Tpay. Obawy te mogą pojawić się np. w momencie zamawiania produktów z zagranicy, czy pierwszych zakupów w danym sklepie. Prawo w Polsce i za granicą coraz lepiej zabezpiecza interesy konsumentów, np. nakładając na sprzedawcę odpowiedzialność za niezgodności towaru do dwóch lat od daty dostawy zamówionego produktu, lub umożliwiając konsumentowi odstąpienie od umowy. Jednak, gdy towar nie spełni oczekiwań kupującego, jego odesłanie do sklepu np. w Stanach Zjednoczonych może być kosztowne, a proces czasochłonny. Stąd obawa o niezgodność towaru z oczekiwaniami pozostaje cały czas aktualna.

Co ciekawe, internauci z dużo większą dozą zaufania podchodzą do kwestii związanych płaceniem za zakupy online. Dwóch na 10 ankietowanych zadeklarowało, że przy zakupach online najbardziej niepokoją ich problemy z bezpieczeństwem danych i konta bankowego, a 7 proc. - płatności w sieci.

Chociaż problemy z bezpieczeństwem danych i kont bankowych są na drugim miejscu w wynikach badania, to jedynie 19 proc. respondentów wskazało ten powód jako swoją największą obawę podczas zakupów online. To może świadczyć o dużym zaufaniu do mechanizmów bezpieczeństwa, jakie stosują banki oraz o rosnącej świadomości konsumentów, jak dbać o bezpieczeństwo płatności w sieci.

Jednak dostępna technologia to tylko jedna strona tego medalu, drugą jest to, jak klient z tych możliwości korzysta i czy wykorzystuje je w pełni. Ważne jest, żeby klienci byli czujni i podejmowali rozważne działania, czyli np. zwracali uwagę na opinie na temat sklepu internetowego oraz jak długo jest na rynku czy na to jakie metody płatności są dostępne w sklepie. - Nie powinni podawać danych do logowania do bankowości elektronicznej ani pełnych danych karty płatniczej. Wydaje się, że to podstawowe zasady, jednak czasami w pośpiechu bagatelizowane – mówi Patryk Korus, dyrektor Biura Aktywizacji Kanałów i Procesów Cyfrowych w Banku Pekao.

Z jakąś formą oszustwa podczas zakupów w sieci tylko w 2024 r. zetknęło się łącznie niemal 40 proc. Polaków – wynika z badania operatora płatności Tpay. 18 proc. ankietowanych spotkało się z próbą wyłudzenia osobiście, zaś w przypadku 19 proc. dotknęło to osoby bliskie. W 19 proc. przypadków przestępcy osiągnęli swój cel.

Oszustwo „na Blika”

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Założyciel CCC wchodzi w buty dla koszykarzy i biegaczy
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Handel
Sprzedawcy w sieci pod nadzorem
Handel
Ceny rosną, więc najlepiej przyciągnąć uwagę klientów rabatami
Handel
Niedziela 26 stycznia 2025: Czy będzie handlowa?
Materiał Promocyjny
7 powodów, dla których warto przejść na Małą Księgowość
Handel
Niemiecka marka pochwaliła się świetnymi wynikami… po czym ogłosiła duże zwolnienia
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe