Pożegnanie z kolejnymi znanymi markami odzieżowymi

Handel ubraniami systematycznie się kurczy i przechodzi do internetu. Odczuła to spółka będąca właścicielem marek Troll i Top Secret - jest likwidowana, nie dała rady walczyć z Temu czy Shein.

Publikacja: 23.01.2025 14:00

Handel ubraniami systematycznie się kurczy i przechodzi do internetu

Handel ubraniami systematycznie się kurczy i przechodzi do internetu

Foto: Adobe Stock

W ostatnich latach z polskiego rynku zniknęło wiele marek, tak międzynarodowych, jak i krajowych. Były to np. Esprit, Babykid czy Hollister, a teraz dochodzą do niej Troll oraz Top Secret. Ich właściciel, czyli spółka Redan, jest już w procesie likwidacji. 22 stycznia spółka otrzymała informację, że Sąd Rejonowy w Łodzi wydał postanowienie o zabezpieczeniu jej majątku, przez ustanowienie tymczasowego nadzorcy sądowego. Ma on w terminie dwóch miesięcy złożyć sprawozdanie o sytuacji spółki Redan.

Czytaj więcej

Trudne rozmowy o przyszłości sklepów Top Secret

Marki odzieżowe walczą

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Redanu na początku br. podjęło uchwałę o rozwiązaniu spółki, która działała na rynku od niemal 30 lat. Najpierw weszła na rynek z marką Top Secret, a później dołączyła do niej młodzieżowa Troll. Firma stopniowo uruchamiała kolejne projekty, jak Drywash i dyskonty TXM, które jednak już kilka lat temu zostały zlikwidowane.

Jeszcze w ubiegłym roku Redan informował, że zatrudnia 60 pracowników. W 2023 roku osiągnął 67,4 mln zł przychodów, ponosząc 2,3 mln zł straty netto. Po III kwartałach 2024 roku spółka zanotowała 20,4 mln zł przychodów i ponad 16,4 mln zł straty netto.

Czytaj więcej

Polskie firmy walczą z omijaniem cła przez dostawców z Chin

Ta i inne firmy w ciągu ostatnich lat miały kłopoty w efekcie ekspansji tanich sieci odzieżowych, zwłaszcza dyskontów przemysłowych jak Pepco czy Action. Dodatkowo większość marek stopniowo przestawiało się na sprzedaż online, a tu pojawiła się mocna konkurencja w postaci tanich serwisów chińskich jak Temu, Shein czy AliExpress. Pandemia COVID-19 dodatkowo pogorszyła sytuację.

Fast fashion robi swoje

Tzw. szybka moda to głównie chińskie serwisy internetowe, oferujące odzież w jak najniższych cenach pozyskiwaną od sieci niezależnych dostawców. Firmy takie jak Shein czy Temu są dzisiaj zarówno fenomenem w branży, jak i zagrożeniem dla sektora, głównie odzieżowego, choć nie tylko, bo na Shein można kupić także szeroko rozumiane akcesoria, również kosmetyczne. Z kolei Temu oferuje w zasadzie wszystko, po tak niskich cenach, że żaden detalista stacjonarny czy internetowy nie jest w stanie nawiązać z nimi rywalizacji.

Fenomenowi tzw. szybkiej mody przyjrzała się firma Boston Consulting Group, która przeprowadziła badanie na 10 tys. konsumentów z 10 państw, również z Polski.

Czytaj więcej

Polska bierze się za chińskie platformy internetowe

Wynika z niego, że w Europie średnio 7 proc. konsumentów kupując odzież korzysta w tym celu głównie z oferty tzw. szybkiej mody. Najwięcej jest ich w USA i na Węgrzech – już 12 proc. W Polsce ten wynik to 5 proc.

Boston Consulting Group podaje, że wiodący gracz sektora zwiększył globalną sprzedaż e-commerce pięciokrotnie od 2020 roku i według danych za 2023 rok przewyższył największego detalistę masowego rynku trzykrotnie. Tego rodzaju oferta głównie z powodu niskich cen oraz wciąż wprowadzanych na rynek nowych wzorów cieszy się znacznym zainteresowaniem konsumentów na całym świecie. Dwie trzecie młodych kobiet w wieku 18-34 lat już zakupiło takie produkty, a czterech na dziesięciu młodych mężczyzn zrobiło to samo.

W ostatnich latach z polskiego rynku zniknęło wiele marek, tak międzynarodowych, jak i krajowych. Były to np. Esprit, Babykid czy Hollister, a teraz dochodzą do niej Troll oraz Top Secret. Ich właściciel, czyli spółka Redan, jest już w procesie likwidacji. 22 stycznia spółka otrzymała informację, że Sąd Rejonowy w Łodzi wydał postanowienie o zabezpieczeniu jej majątku, przez ustanowienie tymczasowego nadzorcy sądowego. Ma on w terminie dwóch miesięcy złożyć sprawozdanie o sytuacji spółki Redan.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Trump straszy, ale Amerykanie nie odetną się od Europy
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Handel
Prezes największego banku USA o cłach Trumpa: Pogódźcie się z tym
Handel
Nowe zasady sprzedaży bananów. Koniec z owocami "premium"
Handel
Słodycze w ubiegłym roku zdrożały najmocniej
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Handel
Kanada jest gotowa na cła Trumpa. Premier Trudeau: To będzie dolar za dolara ceł
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego