Crowdway, jedna z wiodących internetowych platform na wartym ponad 0,5 mld zł rodzimym rynku crowdfundingu (internauci finansują projekt np. w zamian za udziały w nim), została sprzedana – dowiedziała się „Rzeczpospolita". Spółkę od jej twórcy Bartosza Mazurka, przejął Jakub Niestrój, inwestor i partner zarządzający w firmie doradczej Alteverso Group (cena nie została ujawniona). Jak ustaliliśmy, wdroży on nową strategię, która – poza dotychczasowym wspieraniem startupów – ma koncentrować się na finansowaniu tzw. przedsięwzięć szybkiego wzrostu (często spółek planujących wejście na giełdę) oraz inwestycjach w nieruchomości poprzez takie instrumenty, jak REIT-y czy condo.

Duży ruch na rynku
Przejęcie Crowdway to już kolejna inwestycja w tej branży w ostatnich miesiącach. Jak pisaliśmy wcześniej, w kwietniu do Polski wszedł szwedzki serwis FundedByMe, który skupia 100 tys. inwestorów. W tym samym czasie notowana na NewConnect spółka Varsav VR uruchomiła własną platformę CrowdDragons (grupuje inwestorów wspierających projekty z rynku wirtualnej rzeczywistości i gier wideo). A to nie koniec, bo do wejścia na ten rynek szykuje się też warszawska Giełda Papierów Wartościowych. Może ona stworzyć własną platformę w kooperacji z partnerem z Izraela. To jeden z projektów, który miałby być efektem współpracy z Tel-Aviv Stock Exchange, o której informowaliśmy w piątek.
– GPW już od dłuższego czasu mówi o potrzebie stworzenia takiego wehikułu. Wydaje mi się, że takie wdrożenie nie powinno się odbyć jednak w ramach decyzji administracyjnej czy instytucjonalnej, lecz należy zaprosić do tych działań przedstawicieli branży. Jesteśmy zdecydowanie otwarci na dialog i współpracę w tym zakresie – deklaruje Jakub Niestrój. – Wydaje się, że to jest ten moment, w którym sektor publiczny powinien rozpocząć szeroki dialog ze środowiskiem crowdfundingowym w Polsce na temat tego, jak wyglądają najlepsze praktyki tego rynku, jakie jest zapotrzebowanie na rozwiązania systemowe, w tym legislacyjne.
Platforma Crowdway, która działa od 2015 r., zrealizowała wsparcie kilku udanych emisji z udziałem ponad 360 inwestorów indywidualnych na łączną kwotę ponad 4,7 mln zł. Padły też dwa rekordy crowdfundingu udziałowego w Polsce. Bivrost, producent sprzętu wideo VR, zgromadził w nieco ponad miesiąc 1,6 mln zł. Z kolei producent erotycznego gadżetu Lovely pozyskał najwyższą sumę odnotowaną w tej branży w naszym kraju – 1,64 mln zł. Platforma pomogła też w zgromadzeniu środków dla startupu Jeden Ślad.