Wygląd stoiska zależy od kosztów i ekologii

Wystawcy stawiają na indywidualny wizerunek ekspozycji. Liczy się jakość materiału i nowinki multimedialne

Publikacja: 09.12.2010 01:56

Gdyby sytuację w gospodarce mierzyć tendencją do prezentowania się firm na branżowych wystawach i targach, to trudno mówić o przezwyciężeniu kryzysu. W budżetach marketingowych firm na te formy promocji przewidziane są w tym roku środki o kilka procent większe, ale zwyżki te wynikają przede wszystkim z dostępności środków unijnych. Bez nich mielibyśmy raczej powtórkę z 2009 r., kiedy budżety przedsiębiorstw na wystawy i targi spadły nawet o 30 procent w stosunku do roku wcześniejszego.

– Obserwujemy w tym roku wzrost nakładów na budowę stoisk na poziomie ok. 5 – 7 procent – ocenia Marek Partyła z firmy Probudex, która prawie od ćwierć wieku przygotowuje stoiska targowe. – Więcej pieniędzy na ten cel przeznaczają głównie firmy, które mają dostęp do unijnych pieniędzy. 

[wyimek]od 400 zł kosztuje dziś metr stoiska według indywidualnego zamówienia[/wyimek]

I choć finansowo branża nie ma powodów do zadowolenia, to ten wzrost wydatków na aranżację już pozwala na lepsze wyposażenie stoisk targowych niż jeszcze rok temu. 

– Projekty są ciekawsze, bardziej nietypowe – mówi Zbigniew Józefiok z Wydziału Zabudowy Międzynarodowych Targów Poznańskich. 

Firma specjalizuje się w przygotowywaniu stoisk od podstaw, uwzględniających indywidualne potrzeby klienta. Konstrukcje łączą materiały takie jak drewno lub materiały drewonopodobne plexi, płyty gipsowe, szkło, stal czy PCV. O unikalności stoiska decyduje natomiast odpowiednia, utożsamiana z marką, oprawa graficzna, a jednym z najważniejszych wyzwań pozostaje jego właściwe oświetlenie. – Nie obędzie się też bez wyposażenia stoisk w DVD, monitory, zdjęcia w technice 3D, no i oczywiście profesjonalne nagłośnienie – mówi Marek Partyła.  

Ale dla większości klientów nadal decydujące znaczenie mają koszty. Dlatego projektanci stoisk przygotowani są na wykonanie ich z tzw. elementów systemowych. Wśród materiałów wykończeniowych dominują aluminium, płyty meblowe, siatki z wydrukami, ścianki i banery reklamowe, słowem wszystko, co można będzie w przyszłości wykorzystać powtórnie. Dziś bowiem dbałość o środowisko determinuje w dużym stopniu to, z czego i jak wykonane są stoiska. Ekologia idzie zresztą w parze z chęcią ograniczenia do minimum np. kosztów związanych z transportem materiałów.

Jeszcze kilka lat temu koszty budowy metra kwadratowego stoisk targowych sięgały nawet kilku tysięcy. Dziś stoiska wykonane według indywidualnego projektu zaczynają się od 400 zł za mkw, a metr najprostszego stoiska to 65 – 70 zł.

Gdyby sytuację w gospodarce mierzyć tendencją do prezentowania się firm na branżowych wystawach i targach, to trudno mówić o przezwyciężeniu kryzysu. W budżetach marketingowych firm na te formy promocji przewidziane są w tym roku środki o kilka procent większe, ale zwyżki te wynikają przede wszystkim z dostępności środków unijnych. Bez nich mielibyśmy raczej powtórkę z 2009 r., kiedy budżety przedsiębiorstw na wystawy i targi spadły nawet o 30 procent w stosunku do roku wcześniejszego.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień
Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy
Ekonomia
Targi w Kielcach pokazały potęgę sektora rolnego