Rzecznik ubezpieczonych dostał więcej skarg na ubezpieczycieli

Klienci najczęściej mają kłopoty z samochodowym OC. W ubiegłym roku było też dużo narzekań na odmowę wypłaty odszkodowania po powodzi

Publikacja: 16.02.2011 13:30

Więcej szkód powodziowych, dlatego więcej skarg na towarzystwa

Więcej szkód powodziowych, dlatego więcej skarg na towarzystwa

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Rzecznik ubezpieczonych podsumował skargi, które wpłynęły do niego w 2010 r. Łącznie było ich 11 947, o ponad 3 tys. więcej niż w 2009 r.

Najwięcej niezadowolonych (nie w liczbach bezwzględnych, lecz proporcjonalnie do liczby sprzedanych polis) jest wśród klientów Link4. Do rzecznika wpłynęło 530 skarg na to towarzystwo (udział ubezpieczyciela w rynku wynosi 1,028 proc.).

Często do rzecznika zgłaszali się też klienci Warty, MTU Mojego Towarzystwa Ubezpieczeń, Generali, Generali Życie, Avivy, HDI Asekuracji, PTU, PZU Życie, TU na Życie Compensa, TU na Życie Cardif Polska, Axa Życie. Najwięcej skarg, aż 2142, wpłynęło na PZU. Jednak biorąc pod uwagę duży udział tego towarzystwa w rynku, wypada ono nieźle.

Jak co roku najwięcej problemów stwarzają ubezpieczenia komunikacyjne, choć skarg na nie jest proporcjonalnie mniej niż w latach ubiegłych. Obowiązkowego OC dotyczyło 3746 skarg. Klienci od lat mają kłopoty z podwójnym ubezpieczeniem, gdy zawierają umowę z innym towarzystwem bez wypowiedzenia wcześniejszej. W takiej sytuacji mają dwie polisy i za obie muszą zapłacić składkę.

Od dawna trwają prace nad zmianą przepisów, które mają uporządkować te sprawy. Ostatnio Ministerstwo Finansów zaproponowało, aby firma ubezpieczeniowa na dwa tygodnie przed końcem ochrony informowała właściciela pojazdu, że ma prawo wypowiedzieć umowę i ile musiałby zapłacić za przedłużenie dotychczasowej polisy. Dzięki temu klient miałby czas na podjęcie decyzji, czy chce zmienić ubezpieczyciela. Niewykluczone, że nowelizacja ustawy przewidująca takie rozwiązanie wejdzie w życie jeszcze w tym roku.

Klienci skarżą się również, że mają kłopoty z uzyskaniem zwrotu niewykorzystanej części składki za OC po sprzedaży pojazdu. Zastrzeżenia budzi poza tym wysokość składek i konstrukcja taryf.

Ubezpieczeń autocasco dotyczyło 1130 skarg. Klienci najczęściej kwestionowali zasadność i wysokość odszkodowań.

Wzrosła liczba wniosków (było ich 1194) odnoszących się do ubezpieczenia mienia na wypadek kradzieży z włamaniem, od ognia i innych zdarzeń losowych. Surowa i śnieżna zima oraz letnie powodzie, opady i silne wiatry sprawiły, że klienci często występowali o odszkodowanie z tych polis. Jeśli odmawiano im wypłaty pieniędzy, to z reguły dlatego, że ich ubezpieczenie nie obejmowało danego rodzaju zdarzenia, mienie nie było zabezpieczone zgodnie z wymaganiami zapisanymi w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU), ewentualnie szkoda nie została zgłoszona w terminie.

Ubezpieczeń na życie dotyczyło 1600 skarg. Najczęściej chodziło o wysokość świadczenia i o zaniżenie wskaźnika określającego procent uszczerbku na zdrowiu. Kłopoty sprawiały także definicje stosowane w OWU. Niejednokrotnie ubezpieczyciele inaczej definiują nieszczęśliwy wypadek, niż jest to potocznie rozumiane. Klienci bywają także rozczarowani zbyt niską wartością wykupu polisy na życie, gdy wypowiadają umowę w czasie jej trwania. Częste są też odmowy wypłaty świadczenia z powodu zatajenia lub podania przez ubezpieczonego nieprawdziwych bądź niepełnych informacji o stanie zdrowia.

Poza tym było sporo skarg (1118) związanych z OC (w tym m.in. z tytułu wykonywanej działalności i posiadanego mienia, OC przedsiębiorstwa, OC w życiu prywatnym, OC przewoźnika). Klienci najczęściej zarzucali towarzystwom nieuzasadnioną odmowę wypłaty odszkodowania. Ubezpieczyciele wyjaśniali, że przyczyną był brak ochrony wynikający z zakresu umowy oraz zbyt niska suma ubezpieczenia.

Rzecznik ubezpieczonych nie może nakazać towarzystwu, by zmieniło stanowisko, ale jego mediacje często przynoszą skutek. W 41 proc. przypadków ubezpieczyciele po interwencji rzecznika uwzględnili racje skarżących się.

Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień
Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Ekonomia
Targi w Kielcach pokazały potęgę sektora rolnego