Nieświadomy jak klient banku

Konsumenci nie rozumieją warunków i opłat bankowych – wynika z raportu Komisji Europejskiej. Bruksela będzie się domagać, by banki nie łamały prawa

Publikacja: 23.09.2009 04:20

Nieświadomy jak klient banku

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Tylko co 11. klient banków w Unii przeniósł w 2008 r. swój rachunek bieżący do innej instytucji. W przypadku ubezpieczeń samochodowych ten wskaźnik „niewierności” był znacznie lepszy – co czwarty ubezpieczony zmienił dostawcę polisy.

Zdaniem Komisji świadczy to o niskiej przejrzystości kontraktów w bankowości detalicznej. Klienci nie są w stanie zbadać, czy inny bank będzie lepszy. – Mamy dużo dowodów, by stwierdzić, że banki łamią podstawowe prawa konsumenckie. Są problemy ze skomplikowaną wyceną, ukrytymi opłatami czy brakiem informacji – powiedziała Meglena Kuneva, unijna komisarz ds. ochrony konsumenta. Zdaniem Kunevy sektor bankowy jest jednym z dwóch, obok energetyki, na które najbardziej skarżą się konsumenci.

Przez ostatni rok eksperci Komisji, udając klientów, badali kontrakty w wybranych bankach 27 państw Unii. W większości przypadków nie byli w stanie na podstawie informacji zamieszczanych w Internecie zgromadzić wszystkich niezbędnych warunków otwarcia i prowadzenia konta oraz list opłat. [wyimek]8 procent klientów banków w Polsce zdecydowało się w ubiegłym roku na zmianę banku [/wyimek]

Aż dwie trzecie banków musieli prosić przez telefon o dodatkowe dane. Pracownicy banków udzielali co prawda informacji, ale często odmawiali przesłania faksem czy drogą elektroniczną taryfy opłat. Właśnie to – brak przejrzystych informacji dostępnych od ręki, oraz skomplikowane systemy naliczania opłat Komisja uznała za główne problemy bankowości detalicznej.

Zdaniem Brukseli w Niemczech klienci tracą rocznie 20 – 30 mld euro, bo przedwcześnie i nieświadomie wypłacają pieniądze z lokat terminowych. Z raportu Komisji wynika, że im większa przejrzystość informacji, tym większa konkurencja i mniejsze koszty dla konsumentów. Liderem są banki holenderskie, gdzie roczna opłata za prowadzenie konta typowego klienta wynosi 46 euro.

Polska, z kosztami na poziomie 73 euro, plasuje się na 19. miejscu . Z raportu Komisji wynika, że nasze banki są mniej przejrzyste, a informacje dotyczące warunków prowadzenia konta bardziej skomplikowane niż przeciętnie w UE. W 2008 roku 8 proc. klientów przeniosło rachunki bieżące do innych banków w porównaniu z 9 proc. średnio w Unii. Polacy rzadziej niż średnio w UE płacą kartą debetową i kredytową, mniej korzystamy z polecenia zapłaty. Na razie Bruksela nie zamierza proponować żadnych nowych przepisów. Zwróci się do krajowych urzędów ochrony konsumenta o zbadanie, czy banki nie łamią prawa już obowiązującego, np. dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych.

Organizacje konsumenckie uważają, że KE powinna pójść krok dalej. – Można stworzyć kalkulatory finansowe, które umożliwiłyby klientom łatwe porównanie ofert – uważa BEUC zrzeszająca krajowe stowarzyszenia konsumenckie.

[ramka][b]Opinia[/b]

[i]Błażej Lepczyński, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową[/i]

Mobilność klientów bankowych w Polsce jest wciąż niska. To oznacza, że banki mogą w swobodny sposób prowadzić politykę cenową, bez dużej groźby utraty klientów, ponieważ niewielu z nich decyduje się na przeniesienie rachunku do konkurencji. Dla niektórych osób problemem jest konieczność zmiany numeru konta i powiadomienie o tym odpowiednich instytucji. Nadal spora grupa klientów dokonuje operacji w placówkach banku, a tu działa siła przyzwyczajenia. Z pewnością rozwój kanałów elektronicznych będzie sprzyjać wzrostowi mobilności klientów, a to z kolei zwiększa konkurencyjność między bankami. Na rynku występują duże różnice nie tylko w wysokości opłat, ale także pod względem funkcjonalności oraz zaawansowania technologicznego. —krześ[/ramka]

[ramka][b] [link=http://www.rp.pl/temat/360933.html]Dowiedź się, jak dochodzić swoich praw na rynku finansowym[/link][/b][/ramka]

Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień
Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy
Ekonomia
Targi w Kielcach pokazały potęgę sektora rolnego