Zmniejszenie liczebności klas do 18 uczniów, zniesienie egzaminu ósmoklasisty, likwidacja kuratoriów oświaty i odstąpienie od ocen wyrażonych cyfrą na rzecz ocen opisowych, to tylko niektóre z postulatów, które znalazły się w rekomendacjach przygotowanych przez dyrektorów szkół w Polsce. Dokument opracowało Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty i skonsultowało z 7 tys. dyrektorów szkół.
– Wymyślmy polską szkołę na nowo. Nie róbmy tego szybko ani z doskoku. Porozmawiajmy, wspólnie zastanówmy się nad zmianami i ustalmy długoterminowy plan działania. Ważne, by robić to we współpracy ze wszystkimi środowiskami szkolnymi i przy wsparciu naukowców zajmujących się edukacją – mówi Marek Pleśniar z OSKKO.
Czytaj więcej
Jeśli ministrze Barbarze Nowackiej nie uda się zmienić systemu szkolnego na bardziej otwarty i lu...
Jaka przyszłość czeka kuratoria oświaty?
– Zgadzam się z tym, że szkoła potrzebuje zmian ewolucyjnych, a nie rewolucyjnych. Przyszła pora na to, by zacząć rozmawiać o filozofii szkoły. By nie nastawiać się wyłącznie na dydaktykę, ale też na wychowanie młodego człowieka, rozwijanie jego pasji i zainteresowań. Porozmawiajmy także o zmianie kształcenia nauczycieli – mówi prof. Marek Konopczyński, członek Komitetu Nauk Politycznych PAN. Pleśniar przyznaje, że zdaje sobie sprawę z tego, że w dokumencie znalazły się postulaty (całość ma dziewięć podrozdziałów) dotyczące funkcjonowania systemu edukacyjnego, ale też konkretne problemy do rozwiązania.
Jednym z nich jest pomysł likwidacji kuratoriów oświaty i zastąpienie ich lokalnymi centrami wspierania szkół. „W ostatnich latach obserwowaliśmy, jak łatwo kuratorzy mylili zapewnianie jakości z władzą – przeczącą zasadzie pomocniczości państwa i odbierającą sprawczość samorządom” – czytamy w rekomendacjach. Ich autorzy wskazują, że nauczyciele ze strony kuratoryjnych wizytatorów oczekiwaliby raczej pomocy w samoocenie szkoły, a nie wyłącznie łapania ich na błędach.