W marcu 2024 minister edukacji Barbara Nowacka podpisała rozporządzenie dotyczące zmian w zasadach oceniania uczniów. Najmocniej dyskutowaną kwestią okazały się nowe zasady zadawania prac domowych, szczególnie w przypadku uczniów klas I-III szkół podstawowych. Marcowe rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej było szeroko komentowane w mediach, zarówno przez nauczycieli, rodziców, jak i ekspertów środowiska edukacyjnego.
Nowy rok szkolny bez zadań domowych?
Temat powrócił po rozpoczęciu nowego roku szkolnego. Jak się okazuje, rozporządzenie wciąż budzi zamieszanie w kontekście możliwych interpretacji. Kwestię zadań domowych poruszono ostatnio m.in. w Radiu ZET. W trakcie wywiadu minister edukacji Barbara Nowacka ponownie przypomniała o aktualnie obowiązujących zasadach. Te nie uległy zmianie i wciąż są zgodne z zapisami rozporządzenia MEN. - Nauczyciele mogą zadać pracę domową, ale nie jest ona obowiązkowa i nie jest oceniana – przypomniała szefowa MEN. I dodała: - Jeśli dziecko wraca po 8h pracy w szkole i ma jeszcze 3h pracy w domu ze stresem, że to będzie ocenione, to to też nie jest działanie na rzecz jego dobrostanu.
Czytaj więcej
Wyniki najnowszego badania wśród pracowników jasno pokazują, że pokolenie Z ma inne podejście do tego, jak pracodawcy powinni wyrażać uznanie w pracy. Młodzi ludzie oczekują czegoś więcej niż pochwał i symbolicznych gestów.
Prace domowe dla uczniów. O czym dokładnie mówi rozporządzenie MEN?
Rozporządzenie MEN – nazywane potocznie „zakazem prac domowych” – to dokument z dn. 22 marca 2024 r. Mowa o rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, które weszło w życie 1 kwietnia 2024. Warto podkreślić, że treść dokumentu dotyczy nie tyle prac domowych, co ocen wystawianych za ich realizację.
W rozporządzeniu wydzielono odrębne zasady zadawania/oceniania prac domowych dla uczniów klas I-III oraz klas IV-VIII szkół podstawowych. W przypadku pierwszej grupy nauczyciel nie może zadawać w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych „pisemnych prac domowych” oraz „praktyczno-technicznych prac domowych”. W rozporządzeniu wskazano jeden, konkretny wyjątek, czyli ćwiczenia usprawniające tzw. motorykę małą. Doprecyzowano również, że ten typ ćwiczeń jest obowiązkowy a nauczyciel może za nie wystawić ocenę.