W 2011 r. sprzedaż papierosów może spaść o ok. 5 proc.

W 2011 r. z powodu podwyżki akcyzy sprzedaż papierosów z legalnych źródeł może skurczyć się o ok. 5 proc. — szacują producenci. Lukę tę z pewnością zapełnią podróbki, które już teraz zyskują udziały w rynku

Publikacja: 08.11.2010 15:32

W 2011 r. sprzedaż papierosów może spaść o ok. 5 proc.

Foto: Bloomberg

— Rząd zakłada, że w 2011 r. legalna sprzedaż papierosów zmaleje o 2,5 proc, ale naszym zdaniem spadek może być jeszcze większy, na czym zyska szara strefa — mówi Krzysztof Kępiński, kierownik ds. relacji z rządem w British American Tobacco, wicelidera polskiego rynku papierosów.

Z szacunków branżowych wynika, że rynek może skurczyć się nawet o 5 proc.

— Cyber Service podaje, że w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku legalna sprzedaż papierosów spadła w stosunku do analogicznego okresu 2009 o ok. 4 procent. Stało się tak pomimo, że podwyżka akcyzy w 2010 roku była niższa niż ta planowana na 2011 r. — zwraca uwagę Przemysław Filipowicz, dyrektor ds. prawnych i korporacyjnych JTI Polska, gracza numer cztery w Polsce.

Ministerstwo Finansów zakłada, że od stycznia 2011 r. akcyza w Polsce wzrośnie o 4 proc. (w 2010 zwiększyła się o 5 proc.). Jednak firmy tytoniowe wytykają resortowi niedoszacowanie podwyżki. — Rzeczywisty poziom podwyżki akcyzy to 8 a nie 4 proc., gdyż Ministerstwo Finansów nierealistycznie założyło utrzymanie obecnych cen papierosów w 2011. Do tej pory co roku zakładało wzrost cen ze względu na wzrost akcyzy — podkreśla Filipowicz. Tak duży wzrost akcyzy, przy jednoczesnej podwyżce VAT, spowoduje — według różnych szacunków — wzrost cen papierosów o 60 do 90 groszy paczkę.

Do tego resort chce, aby minimalna stawka podatku akcyzowego stanowiła 100 proc. średniej ceny papierosów. Imperial Tobacco i JTI chciałyby, aby udział ten był niższy, np. na poziomie 98 proc. Firmy zwracają te uwagę, że wysoki poziom akcyzy minimalnej będzie wpływał na szybsze podwyższanie cen tanich papierosów.

A właśnie ich konsumenci są najbardziej skłonni kupować tańsze papierosy z nielegalnych źródeł. Joanna Grabowska, rzecznik Imperial Tobacco Polska , trzeciego producenta papierosów w Polsce, zwraca uwagę, że znaczne podniesienie cen najtańszych papierosów może powodować dalszy wzrost przemytu.

— Już teraz na bazarze średnia cena papierosów przemycanych to 5 — 7 zł, a wiec jest dużo niższa niż papierosów sprzedawanych legalnie — mówi Grabowska.

Średnią cenę papierosów sprzedawanych w kioskach i sklepach szacuje się obecnie na ok. 9 zł. Producenci prognozują, że przyszłoroczna podwyżka przyczyni się do znacznego zwiększenia szarej strefy. Obecnie szacuje się ją na kilkanaście — dwadzieścia procent. W przyszłym roku jej udział w całym rynku może przekroczyć zdecydowanie jedną piątą. Przemyt może zwiększyć się nie tylko w regionach, gdzie już teraz ma dominującą pozycję. Z badań instytutu Almares zleconego przez Imperial Tobacco Polska (ITP) wynika, że w sierpniu 2010 r. na Wschodzie Polski udział papierosów z przemytu wynosił 45 proc.

We wtorek, 9 listopada 201 0 r., projektem ustawy o podatku akcyzowym zakładającym m.in. zmiany w branży tytoniowej, będzie zajmować się senacka komisja budżetu i finansów publicznych.

— Rząd zakłada, że w 2011 r. legalna sprzedaż papierosów zmaleje o 2,5 proc, ale naszym zdaniem spadek może być jeszcze większy, na czym zyska szara strefa — mówi Krzysztof Kępiński, kierownik ds. relacji z rządem w British American Tobacco, wicelidera polskiego rynku papierosów.

Z szacunków branżowych wynika, że rynek może skurczyć się nawet o 5 proc.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety dalekiego zasięgu nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową