Lokalne piwa nadal zyskują

W 2011 r. regionalne browary zwiększą sprzedaż o niemal 10 proc.

Publikacja: 30.12.2011 05:00

W Polsce najpopularniejszymi piwami są lagery. Wybierają je najczęściej także te osoby, które kupują

W Polsce najpopularniejszymi piwami są lagery. Wybierają je najczęściej także te osoby, które kupują regionalne trunki.

Foto: Rzeczpospolita

– Z na­szych naj­now­szych sza­cun­ków wy­ni­ka, że śred­ni wzrost sprze­da­ży piw lo­kal­nych pro­du­cen­tów mo­że zbli­żyć się do 10 proc. – mó­wi „Rz" An­drzej Ol­kow­ski, pre­zes Związ­ku Re­gio­nal­nych Bro­wa­rów Pol­skich.

To znacz­nie lep­szy wy­nik, niż za­no­tu­je ca­ły ry­nek, zdo­mi­no­wa­ny przez kon­cer­ny. Zwią­zek Bro­wa­ry Pol­skie sza­cu­je, że w tym ro­ku łącz­na sprze­daż pi­wa  uro­śnie w na­szym kra­ju o ok. 2 proc.

Pi­wa re­gio­nal­ne, choć na­dal ma­ją tyl­ko 5 – 6 proc. udzia­łów w pol­skim ryn­ku, od­bie­ra­ją co­raz wię­cej kon­su­men­tów du­żym fir­mom. W ba­da­niu fir­my ARC Ry­nek i Opi­nia, do któ­re­go do­tar­ła „Rz" 47 proc. osób przy­zna­ło, że pi­cie przez nie piw re­gio­nal­nych po­wo­du­je, iż spo­ży­wa­ją mniej trun­ków pro­du­ko­wa­nych przez kon­cer­ny. 5 proc. py­ta­nych za­de­kla­ro­wa­ło, że nie pi­je już piw ma­so­wych.

ARC Ry­nek i Opi­nia zro­bi­ło ba­da­nie na prze­ło­mie paź­dzier­ni­ka i li­sto­pa­da. Fir­ma prze­py­ta­ła 1000 miesz­kań­ców du­żych miast, któ­rzy co naj­mniej raz w mie­sią­cu pi­ją pi­wa re­gio­nal­ne.

– Pol­ski ry­nek pi­wa jest już doj­rza­ły i kon­su­men­ci od­czu­wa­ją prze­syt stan­dar­do­wą ofer­tą du­żych kon­cer­nów. Dla­te­go co­raz czę­ściej po­szu­ku­ją no­wych ga­tun­ków i ma­rek pi­wa – mó­wi Aga­ta Tka­czyk, eks­pert­ka z ARC Ry­nek i Opi­nia. – Fakt, że kon­su­men­ci spo­ży­wa­ją­cy pi­wo re­gio­nal­ne rza­dziej się­ga­ją po pi­wa du­żych bro­wa­rów, mo­że być sy­gna­łem dla kon­cer­nów, aby róż­ni­co­wać ofer­tę – do­da­je.

W tym ro­ku dzie­sięć no­wych piw wpro­wa­dzi­ła gru­pa Ży­wiec, wi­ce­li­der pol­skie­go ryn­ku pi­wa (obec­nie ma ich 30). Wśród nich są pi­wa nie­pa­ste­ry­zo­wa­ne, koź­lak i psze­nicz­ne.

O ten ostat­ni ga­tu­nek pi­wa swo­ją ofer­tę roz­sze­rzy­ła w tym ro­ku tak­że Kom­pa­nia Pi­wo­war­ska, li­der bran­ży.

– W Pol­sce nie ma już miej­sca na no­we la­ge­ry. Przy tak du­żym na­sy­ce­niu ryn­ku każ­de ko­lej­ne pi­wo ja­sne peł­ne ode­bra­ło­by udzia­ły tym ist­nie­ją­cym. Dla­te­go du­że fir­my, chcąc się roz­wi­jać, mu­szą in­we­sto­wać w pi­wa ni­szo­we – uwa­ża pi­wo­znaw­ca Ma­ciej Chołdrych.

Je­go zda­niem Pol­ska pój­dzie w śla­dy ta­kich kra­jów jak Niem­cy czy Bel­gia, gdzie ofer­ta piw jest znacz­nie bo­gat­sza. Zmia­ny te nie ozna­cza­ją jed­nak, że ulu­bio­nym ga­tun­kiem pi­wa Po­la­ków prze­sta­nie być ja­sne peł­ne. Obec­nie na­le­ży do nie­go po­nad 90 proc. ryn­ku. Udzia­ły la­ge­rów bę­dą jed­nak stop­nio­wo się kur­czyć.

XXVII edycja rankingu Lista 500

Gala rozdania nagród już 14 maja podczas Impact'25

Dowiedz się więcej

Z ba­dań ARC Ry­nek i Opi­nia wy­ni­ka, że ja­sne peł­ne jest naj­czę­ściej wy­bie­ra­ne tak­że przez oso­by pi­ją­ce re­gu­lar­nie pi­wa re­gio­nal­ne (60 proc. wska­zań).

– Pi­wa te są Po­la­kom naj­le­piej zna­ne, dla­te­go za­czy­na­ją od nich, pró­bu­jąc pi­wa bro­warów re­gio­nal­nych. Do­pie­ro póź­niej się­ga­ją po pi­wa ciem­ne czy psze­nicz­ne – mó­wi Chołdrych.

Po­dob­nie jest z whi­sky czy wi­na­mi. Kon­su­men­ci się­ga­ją­cy po nie po raz pierw­szy wy­bie­ra­ją zna­ne mar­ki.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.drewnowska@rp.pl

Polska w europejskiej czołówce

W tym roku sprzedaż piwa sięgnie w Polsce 35 mln hl. Spożycie na takim poziomie daje nam czwarte miejsce w Europie. Wyprzedzają nas tylko Niemcy, Wielka Brytania i Hiszpania. Pod względem produkcji Polska jest obecnie trzecim krajem na Starym Kontynencie. Więcej piwa niż my wytwarzają Niemcy oraz Wielka Brytania. Ostatnie dwa lata nie były udane dla producentów piwa w Polsce. W 2009 r. jego sprzedaż zmalała o ponad 4 proc. W ubiegłym roku poszła w górę o 0,7 proc. Związek Browary Polskie szacuje, że w 2012 r. popyt na piwo pójdzie w górę o 2 – 3 proc. Wzrostu sprzedaży na poziomie 2 proc. spodziewa się firma badawcza Euromonitor International. Większego pozytywnego wpływu Euro 2012 na konsumpcję piwa oczekuje instytut International Wine & Spirits Research. Według niego w 2012 r. sprzedaż piwa urośnie o ok. 13 proc.

– Z na­szych naj­now­szych sza­cun­ków wy­ni­ka, że śred­ni wzrost sprze­da­ży piw lo­kal­nych pro­du­cen­tów mo­że zbli­żyć się do 10 proc. – mó­wi „Rz" An­drzej Ol­kow­ski, pre­zes Związ­ku Re­gio­nal­nych Bro­wa­rów Pol­skich.

To znacz­nie lep­szy wy­nik, niż za­no­tu­je ca­ły ry­nek, zdo­mi­no­wa­ny przez kon­cer­ny. Zwią­zek Bro­wa­ry Pol­skie sza­cu­je, że w tym ro­ku łącz­na sprze­daż pi­wa  uro­śnie w na­szym kra­ju o ok. 2 proc.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy
Biznes
Zełenski i Trump rozmawiają o zakończeniu wojny. Czy Prezydent zawetuje ustawę o składce zdrowotnej?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Karty flotowe jako narzędzie do szukania oszczędności