Najlepsi w podbojach

Czempionami w podboju zagranicznych rynków zostały firmy: Oknoplast, Synthos i Selena

Publikacja: 06.09.2012 05:58

Specjalną Nagrodę dla Seleny odebrał szef rady nadzorczej Krzysztof Domarecki. Na zdjęciu z Ryszarde

Specjalną Nagrodę dla Seleny odebrał szef rady nadzorczej Krzysztof Domarecki. Na zdjęciu z Ryszardem Petru z PwC i komisarzem UE Januszem Lewandowskim

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

W konkursie „Polska firma – Międzynarodowy Czempion", przeprowadzonym przez PwC, nagrodzono firmy za szczególne osiągnięcia w międzynarodowej ekspansji.

Mogły w nim wziąć udział wszystkie działające w Polsce przedsiębiorstwa opierające się na rodzimym kapitale, które w ciągu ostatnich pięciu lat dokonały inwestycji zagranicznej, prowadzą szeroko zakrojoną działalność eksportową i odnoszą sukcesy na tych polach. Kapituła konkursu przyznała nagrody w kategorii eksporter, inwestor oraz nagrodę specjalną za zasługi na rzecz promocji polskiej marki za granicą.

– Dwadzieścia lat temu przed inwestorami zagranicznymi, którzy zdecydowali się pojawić w Polsce, prawie rozkładaliśmy czerwone dywany. Dziś to polskie firmy mają na tyle duży kapitał i know-how, by podbijać zagraniczne rynki – mówił podczas gali wręczenia nagród Ryszard Petru, partner w PwC. – Kupują i budują przedsiębiorstwa na Zachodzie i sprzedają produkowane tam towary na międzynarodowych rynkach. Jestem pewien, że jedna z tych firm wypromuje polską markę, które będzie znana na całym świecie – dodał.

Czempionem w kategorii eksport została firma Oknoplast.

– Ta nagroda tym bardziej cieszy, że postawiliśmy sobie za cel być jednym z liderów producentów stolarki otworowej w Europie. I to się udało – komentował Mikołaj Placek, prezes firmy. – Z własnego doświadczenia wiem, że polskie marki są coraz bardziej zauważalne na zagranicznych rynkach. My, polskie przedsiębiorstwa, nie mamy kompleksów i jak równi z równym konkurujemy z firmami, które mają większy kapitał – dodał.

Oknoplast należy do pierwszej piątki czołowych europejskich producentów okien. Prowadzi działalność na dziesięciu zagranicznych rynkach (m.in. we Włoszech, Niemczech, Czechach i na Słowacji), gdzie ma 1450 salonów sprzedaży.

Obecnie udział przychodów z eksportu wynosi ponad 50 proc., a w ciągu trzech kolejnych lat ma wzrosnąć do 65 proc. Firma jest jednym z głównych sponsorów klubu piłkarskiego Inter Mediolan.

Za najbardziej efektywnego inwestora uznano spółkę Synthos.

– Jesteśmy małą firmą z Oświęcimia, z 5,5 mld zł przychodów, 1 mld zł zysku, zatrudniającą 2,8 tys. osób – mówił Tomasz Kalwat, prezes spółki. – Ale powoli zaczynamy grę w europejskiej lidze. Dziś jeszcze, używając piłkarskiej retoryki, dostajemy lanie od Realu Madryt, nie mamy szans z Manchesterem United. Ale już wiemy, jak im strzelać bramki, wkrótce będziemy mieć remis.

Synthos jest jednym z największych producentów surowców chemicznych w Polsce i pierwszym w Europie producentem kauczuków emulsyjnych. W stosunku do swoich przychodów dużo wydaje na inwestycje zagraniczne. Największa z nich to zakup czeskiej firmy Kaucuk Kralupy.

Nagrodę specjalną otrzymała spółka Selena.

– Światowa rozgrywka w XXI w. toczy się na forum gospodarki. Kryzys ekonomiczny właśnie wchodzi do Polski, ale ponieważ 70 proc. Seleny jest już poza Polską, mam nadzieję, że nie dotknie naszej firmy tak bardzo – przekonywał przewodniczący rady nadzorczej spółki Krzysztof Domarecki.

Dodał też, że Polska nie wykorzystuje swojego potencjału, bo gdyby postawić na industrializację, moglibyśmy stać się Chinami Europy.

Grupa Selena to holding 30 spółek krajowych i zagranicznych zajmujących się produkcją i dystrybucją chemii budowlanej. Zakłady produkcyjne są zlokalizowane na czterech kontynentach, realizują zamówienia na rynkach 70 państw. Grupa zatrudnia 1600 osób na całym świecie.

Konkurs przeprowadzono pod patronatem programu „Polska Firma – Międzynarodowy Czempion" i pod patronatem medialnym „Rzeczpospolitej".

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

a.cieslak@rp.pl

W konkursie „Polska firma – Międzynarodowy Czempion", przeprowadzonym przez PwC, nagrodzono firmy za szczególne osiągnięcia w międzynarodowej ekspansji.

Mogły w nim wziąć udział wszystkie działające w Polsce przedsiębiorstwa opierające się na rodzimym kapitale, które w ciągu ostatnich pięciu lat dokonały inwestycji zagranicznej, prowadzą szeroko zakrojoną działalność eksportową i odnoszą sukcesy na tych polach. Kapituła konkursu przyznała nagrody w kategorii eksporter, inwestor oraz nagrodę specjalną za zasługi na rzecz promocji polskiej marki za granicą.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Polska firma zbrojeniowa sprzeda Korei Południowej tysiące dronów kamikadze
Biznes
Najnowszy iPhone już dostępny w Rosji. Klienci sięgną głęboko do kieszeni
Biznes
Dyplomacja półprzewodnikowa. Tajwan broni się przed komunistycznym sąsiadem
Biznes
Francuska Riwiera opanowana przez Rosjan. Kwitnie korupcja i luksus
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Biznes
Tak biznes pomaga powodzianom