Estonia prymusem w stacjach ładowania

Estonia jako pierwszy kraj na świecie stworzyła ogólnokrajowy system stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych

Publikacja: 22.02.2013 07:43

165 stacji zostało wyprodukowane i zainstalowane przez szwajcarsko-szwedzką grupę inżynieryjną Asea Brown Boveri, a ich budowę sfinansował rząd ze sprzedaży nadwyżki 10 mln zezwoleń na emisję CO2 japońskiej Mitsubishi Corp.

Umowa z 2011 r. Mitsubishi zapewniła rządowi dostawę ponad 500 samochodów elektrycznych i sfinansowanie systemu wsparcia dla osób pragnących je kupować.

- Teraz nastała pora prawdziwego naciśnięcia na pedał i ruszenia naprzód z elektrycznymi środkami transportu. Udowodniliśmy, że istnieje realna możliwość stworzenia takiej sieci w kraju i że nie ma barier technicznych — oświadczył w wywiadzie szef programu, który doprowadził do powstania sieci, Jarmo Tuisk.

Estonia była jednym z tych krajów, które wolno dojrzewały do pojazdów elektrycznych z powodu wysokich kosztów takiej jazdy i ich krótkiego zasięgu na pełnych bateriach. Sieć stacji szybkiego ładowania rozmieszczonych strategicznie przy drogach i w miastach oznacza, że użytkownicy takich aut nie muszą już obawiać się utraty energii podczas podróży. Wraz z siecią stacji stworzono jednolity system pobierania opłat.

Estonia licząca 1,2 mln mieszkańców ma obecnie 619 samochodów elektrycznych, z czego 500 jest w użytku władz i urzędów, a reszta przez osoby prywatne i firmy. To oznacza, że jeden samochód elektryczny przypada na 1000 tradycyjnych, co daje Estonii drugie miejsce, za Norwegią, gdzie ta proporcja wynosi 4 na 1000. Trzecia jest Holandia z 0,6 auta na 1000 spalinowych.

Tuisk ma nadzieję, że dzięki krajowej sieci stacji ładowania liczba pojazdów elektrycznych należących do osób fizycznych lub firm podwoi się w tym roku do 200.

Biznes
KE zapowiada deregulację, Chiny odpowiadają cłami odwetowymi, a Polska poza europejskim modelem AI
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Biznes
GPW: Spółki z sektora medycznego pod lupą
Biznes
Wojna celna Trumpa zawieszona, przemysł w Europie się stabilizuje, a Wielka Brytania chce resetu z UE
Biznes
Sądne dni w sporze o imperium Zygmunta Solorza
Biznes
Ontario zakazuje prowadzenia interesów z firmami z USA. Silny cios w Elona Muska