Największa w Rosji montownia telewizorów stanęła. Chińczycy się zwijają

Firma z Hongkongu zaprzestała montażu sprzętu w swoich zakładach w Rosji. Powstawały tu telewizory m.in. Sony, Sharp i Philips. Powodem są trudności z płatnościami za komponenty kupione w Chinach, a także groźba strat wizerunkowych dla w obliczu wojny rozpętanej przez Putina.

Publikacja: 07.11.2024 10:59

Największa w Rosji montownia telewizorów stanęła. Chińczycy się zwijają

Foto: Bloomberg

TPV Technology potwierdziła gazecie „Kommersant", że produkcja w zakładzie w Szuszarach w obwodzie leningradzkim została zawieszona bezterminowo. Chińczycy nie podali powodu takiej decyzji. Zakład działał od 2011 roku i produkował do 3,5 mln telewizorów rocznie.

Ryzyko sankcji Zachodu

„Strona chińska, ze względu na z jednej strony wysokie ryzyko wtórnych sankcji, a z drugiej niewielką wagę rynku rosyjskiego dla samego koncernu TPV Technology, zdecydowała się zaprzestać sprzedaży bezpośredniej w Rosji” – ocenia Aleksey Pogudałow, dyrektor handlowy z Holodilnik.ru. Według niego chińska firma przygotowuje się obecnie do wyprzedaży gotowych produktów i komponentów z magazynów w Rosji.

Także Witalij Mankiewicz, przewodniczący ogólnorosyjskiej organizacji publicznej „Rosyjsko-Azjatycki Związek Przemysłowców i Przedsiębiorców”, jest zadnia, że w warunkach ostrej konkurencji z bardziej popularnymi markami z Chin, firma zdecydowała się porzucić rynek rosyjski, który „nie był dla niej priorytetem”.

Czytaj więcej

Rosyjska myśl techniczna czasu wojny: telewizor na baterie słoneczne

Wizerunek cierpi na produkcji w Rosji

- Zakład TPV Technology składał nie tylko zachodnie telewizory, ale także OEM (Original Equipment Manufacturer) dla innych marek, w tym dla marek własnych niektórych sieci handlowych – mówi Władysław Borodin, dyrektor działu elektroniki użytkowej firmy OCS. Jego zdaniem zamknięcie zakładu było konsekwencją istniejących wcześniej problemów, które pogłębiły się z powodu trudności z dostawami komponentów i płatnościami, będącymi wynikiem sankcji USA. „Ryzyko wizerunkowe również odegrało rolę – praca na rynku rosyjskim wiąże się z ograniczeniami dla marek światowej klasy” – zauważył Borodin.

Według Holodilnik.ru w ciągu dziewięciu miesięcy 2024 roku w Rosji sprzedano 5,24 mln telewizorów, czyli o 9,5 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Jednak wartość rynku wzrosła o 5,2 proc., do 152,6 miliarda rubli. To efekt podwyżek cen wszystkiego, co w rosyjskich sklepach jest jeszcze do kupienia.

Biznes
Największe zamówienie w historii polskiej zbrojeniówki. Do HSW trafi 17 mld zł
Biznes
Polskie firmy wchodzą na rynek USA. Czy wprowadzenie ceł im zaszkodzi?
Biznes
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Biznes
Wygodniej i łatwiej wynająć, niż kupić
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Biznes
Ministerstwo Obrony kupuje polskie satelity od Creotechu
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku