Lauko: Ogromny potencjał cyfryzacji w Polsce i regionie

Cyfryzacja w Europie Środkowo-Wschodniej przez ostatnich dziesięć lat ciągle nie dogoniła potencjału, który ten rynek ma – mówi Tomas Lauko, chief executive officer, Publicis Groupe CEE.

Publikacja: 07.09.2023 02:05

Lauko: Ogromny potencjał cyfryzacji w Polsce i regionie

Foto: Aleksander Zieliński

Jak wygląda cyfrowa transformacja w Europie Środkowo-Wschodniej? Ścigamy świat, rozwijamy się w swoim tempie czy jesteśmy liderami w niektórych obszarach?

W Europie Środkowo-Wschodniej transformacja odbywa się w swoim tempie. Wzrost w obszarach, które związane są z cyfryzacją jak ICT czy sprzedaż online przewyższają te w Europie Zachodniej czy najbardziej scyfryzowanych krajach nordyckich. Z drugiej strony, jeśli chodzi o potencjał, ciągle jesteśmy w tyle. Cyfryzacja w Europie Środkowo-Wschodniej przez ostatnich dziesięć lat ciągle nie dogoniła potencjału, który ten rynek ma.

Ale obserwujemy wzrost roli cyfryzacji, np. w reklamie, cyfrowych treściach, e-commerce, rozwoju technologii?

Na pewno. Ma to jeden ważny powód. Widzimy jak światowa gospodarka się deglobalizuje. Ambicją rządów jest skrócenie łańcucha dostaw. Europa Środkowo-Wschodnia to fantastyczna okazja krajów z Zachodu, a nawet Stanów Zjednoczonych, żeby skrócić łańcuchy dostaw. Polska odgrywa tu największą rolę ze swoim potencjałem. Na pewno może urosnąć w obszarach wspomnianych w pytaniu.

Polska stanie się centrum aktywności e-commerce dla klientów europejskich i globalnych kampanii?

Zgadza się. I to nie tylko dzięki Publicis Groupe. Jest kilka takich organizacji, które znajdują się w Polsce. To duzi technologiczni gracze, jak Google, Facebook, które mają globalne huby. Mocno teraz inwestują w Polsce. Potencjał talentów jest tu ogromny. Ryzykiem ciągle pozostaje imigracja talentów, która może nie być łatwa. Możemy uderzyć w szklany sufit w ciągu pięciu–dziesięciu lat. Centrum Publicis Groupe w Polsce jest jednym z naszych najważniejszych w regionie, a nawet na świecie.

Jakie są czynniki polskiego sukcesu? Pracownicy?

Talenty i doświadczenie. To nie tak, że Polska dopiero zaczęła odgrywać ważną rolę w hubach i centrach. To się dzieje od 10–15 lat. Widzimy, że zapotrzebowanie na tworzenie hubów i centralizowanie pewnych możliwości czy usług (produkcji treści, e-commerce) wzrasta globalnie. Dzięki temu możemy skapitalizować talenty, które posiadamy i wykorzystać zdobyte doświadczenie.

Jesteśmy w stanie zbudować wysokiej jakości ofertę i kompetenecje na światowym poziomie dzięki naszej lokalnej sile i wiodącej pozycji na rynkach lokalnych. Polska jest tego doskonałym przykładem.

Jak wypada Polska w porównaniu ze Słowacją, pana ojczyzną, z perspektywy talentów?

Słowacja miała największy odpływ talentów w tej części Europy. Sam opuściłem Słowację po liceum. Decentralizacja w Polsce to duża przewaga. Dlatego mamy tu dwa centra, w Warszawie i Poznaniu.

Czytaj więcej

Lauko: Tremendous potential for digitalisation in Poland and the region

Jak wygląda cyfrowa transformacja w Europie Środkowo-Wschodniej? Ścigamy świat, rozwijamy się w swoim tempie czy jesteśmy liderami w niektórych obszarach?

W Europie Środkowo-Wschodniej transformacja odbywa się w swoim tempie. Wzrost w obszarach, które związane są z cyfryzacją jak ICT czy sprzedaż online przewyższają te w Europie Zachodniej czy najbardziej scyfryzowanych krajach nordyckich. Z drugiej strony, jeśli chodzi o potencjał, ciągle jesteśmy w tyle. Cyfryzacja w Europie Środkowo-Wschodniej przez ostatnich dziesięć lat ciągle nie dogoniła potencjału, który ten rynek ma.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Rafał Brzoska zapowiada: co drugi nowy paczkomat nie będzie miał ekranu
Biznes
Wojsko wielkie, ale małe. Szczyt dużych zakupów uzbrojenia za nami
Biznes
Aukcja 5G 2.0 o krok bliżej. Co się może wydarzyć?
Biznes
Polski producent ceramiki inwestuje 15 mln hrywien w Ukrainie. Chce się tam rozwijać
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Biznes
Producenci gier szykują się na gorącą jesień
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki