Sytuacja polskich eksporterów zdaje się być trudniejsza. Przykładowo eksport polskich mebli był w czerwcu br. o 8 proc. niższy niż rok wcześniej. Z najnowszych odczytów indeksu PMI podanych przez S&P Global wynika, że w lipcu 2023 r. liczba nowych zamówień eksportowych dla polskiego przemysłu spadła najbardziej od maja 2020 r., a źródłem szczególnego osłabienia eksportu był rynek europejski. Jednocześnie trwa wojna w Ukrainie spowodowana rosyjską agresją, a w kraju panuje wciąż wysoka inflacja.
Czy w tej sytuacji możemy liczyć na kolejny rekord i sprzedaż na poziomie 350 mld euro? Na ile niepewna koniunktura w Unii Europejskiej, w szczególności w Niemczech pozostających naszym głównym partnerem handlowym, może pokrzyżować szyki polskim eksporterom? Czy w tym roku utrzyma się wzrost eksportu na Ukrainę, który w ub.r. zrekompensował z nadwyżką redukcje na rynkach Rosji i Białorusi? Czy świat ma już za sobą perturbacje z łańcuchami dostaw, które rozpoczęły się podczas pandemii? Wymagania ESG a eksport – na ile kwestie ESG mogą wpłynąć na polskich eksporterów? Jak zachęcić więcej firm z sektora MŚP do eksportu i kapitałowej ekspansji zagranicznej? To tylko niektóre z zagadnień, jakie znajdą się w centrum uwagi podczas spotkania, które poprowadził Artur Osiecki, dziennikarz „Rzeczpospolitej”.
W dyskusji udział wzięli:
Janusz Władyczak, prezes zarządu Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE)
Małgorzata Jarosińska-Jedynak, Sekretarz Stanu, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
Przemysław Mitraszewski, Pełnomocnik Zarządu, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych, LPP
Paweł Kurtasz, prezes zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH)
Piotr Stolarczyk, dyrektor Departamentu Bankowości Międzynarodowej i Finansowania Handlu w Banku Pekao