Kina i restauracje powinny się bać. To na nich Polacy chcą oszczędzać

Polacy chcą najwięcej oszczędzać na kinach i restauracjach – deklaruje to nawet 60 proc. ankietowanych. Firmy już są zaniepokojone sytuacją na rynku.

Publikacja: 17.01.2023 13:39

Kina i restauracje powinny się bać. To na nich Polacy chcą oszczędzać

Foto: Adobe Stock

Jak wynika z badania Bain & Company, Polacy planują mocno ograniczyć wyjścia do restauracji, kina czy na koncerty, a czas wolny deklarują poświęcić w większym zakresie na aktywność sportową, czytanie książek lub serwisy społecznościowe.

Niemal 60 proc. przewiduje, że w tym roku rzadziej będzie chodzić do restauracji, a około 40 proc., że jeżeli zdecyduje się na posiłek poza domem, będzie szukać tańszych lokali. Grupą, która najbardziej ograniczy korzystanie z usług gastronomicznych, są osoby powyżej 45 roku życia.

– Drożyzna i widmo spowolnienia gospodarczego powodują, że Polacy zaciskają pasa. Najtrudniej jest zawsze ograniczyć wydatki na żywność, a najłatwiej na rozrywkę i posiłki na mieście – mówi Patryk Rudnicki, młodszy partner Bain & Company. – Jak wynika z naszego badania, ponad dwie trzecie respondentów w ubiegłym roku częściej decydowało się na gotowanie w domu, by oszczędzić na posiłkach w restauracjach – dodaje.

Czytaj więcej

James Cameron, pracowity król Hollywood

Z powodu oszczędności konsumentów ucierpią zarówno lokale typu fast food, jak i serwujące droższe dania. Około 39 proc. respondentów zamierza też ograniczyć korzystanie z zamawiania jedzenia z dowozem. Z kolei niemal co drugi chce rzadziej zamawiać diety pudełkowe do domu.

Z badania aplikacji Glovo wynika, że 62 proc. firm gastronomicznych z niepokojem patrzy na szybko rosnące ceny produktów, a 32 proc. obawia się zmniejszenia zasobów finansowych konsumentów.

Chcą też redukować wydatki na rozrywkę, 42 proc. zmniejszyło już w ubiegłym roku wydatki na tradycyjne, jak i cyfrowe formy rozrywki. Ponad jedna czwarta respondentów zamierza ograniczyć wyjścia do kina, a jedna piąta na koncerty. Cięcia w wydatkach deklarowane są przez konsumentów również w odniesieniu do gier wideo czy płatnych serwisów streamingowych.

Liczba subskrypcji może spaść w tym roku o prawie 20 proc. W najmniejszym stopniu cięcia wydatków prawdopodobnie dotkną serwisów oferujących audiobooki i e-booki, tego rodzaju platformy w ostatnim czasie zyskują w Polsce na popularności. Ponadto, prawie jedna trzecia ankietowanych chce zastąpić płatne serwisy streamingowe darmowymi usługami oferowanymi przez YouTube czy TikTok, jak również więcej czasu poświęcać na media społecznościowe.

Biznes
Liczba fuzji spadła, ale i tak jest duża
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Francja naciska na Polskę w sprawie zakupów zbrojeniowych
Biznes
Walka o lepszy ład korporacyjny w spółkach z udziałem Skarbu Państwa
Biznes
Polska odkręca kurek z pieniędzmi na AI. Chodzi o miliardy złotych
Biznes
Pragmatyczna transformacja – dobre rozwiązanie na trudny czas