Huta Stalowa Wola, producent armatohaubic Krab, samobieżnych moździerzy Rak, a wkrótce także bojowych wozów piechoty Borsuk czy pojazdów saperskich narzutowego minowania „Baobab”, szykuje się do znaczącego zwiększenia swojego potencjału. Inwestycje i technologiczne przyspieszenie wymusił plan budowy większej 300-tys. armii i potężne zamówienia z walczącej Ukrainy.
Jerzy Reszczyński, ekspert w dziedzinie artylerii, nie ma wątpliwości – potrzeby huty są ogromne. – Realizacja już zawartych kontraktów na superdziała z HSW dla Sił Zbrojnych RP przewiduje kolejne dostawy kilkudziesięciu haubic i nowoczesnych samobieżnych moździerzy 120 mm, a do tego warta miliardy umowa na sprzedaż ponad 50 dalekosiężnych krabów dla Kijowa oznacza dla załogi huty pełną mobilizację i prawdziwy wyścig z czasem.
Czytaj więcej
Polska dostarczy Ukrainie 3 dywizjony najnowszych armatohaubic Krab kal 155 mm, produkowanych w HSW. Dalekosiężna broń, warta ok. 3 mld zł, będzie eksportowana w oparciu o umowę podpisaną 1 czerwca w Kijowie.
Pomóc w zwiększeniu tempa produkcji ma budowa kolejnych hal i wyposażenie ich w zautomatyzowane linie technologicznie. We współpracy z lokalnymi władzami trwa już przygotowanie nowych terenów. Zarząd HSW planuje, że inwestycje pochłoną w najbliższych latach ponad 40 mln zł.
A przecież podkarpacką zbrojownię zupełnie niedawno zmodernizowano, tworząc m.in. jedną z najnowocześniejszych w Europie lufowni. Kolejne, planowane właśnie inwestycje w firmie, która zaczynała w przedwojennym COP, a teraz wchodzi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, mają „uzbroić” technologicznie hutę na kolejne dekady i przygotować je do produkcji nowego sprzętu m.in. artyleryjskich wozów dowodzenia, integracji bezzałogowych wież bojowych do pojazdów pancernych, a także produkcji podwozi i platform bazowych dla przyszłych niszczycieli czołgów (program Ottokar-Brzoza) czy wyrzutni dronów rozpoznawczo-uderzeniowych systemu „Gladius”. W rozbudowanych zakładach HSW wystartuje zapewne także produkcja terenowych wozów opancerzonych 4x4, zaprojektowanych we współpracy z czeską Tatrą. Te wielozadaniowe pojazdy będą docelowo seryjnie produkowane w należących do HSW i PiT Radwaru sanockich zakładach Autosan.