Materiał Partnera
Polega na jednoczeniu niezależnych jednostek w zespół idący w konkretnym kierunku i bazuje na zestawie umiejętności miękkich (umiejętności zarządzania myślami, emocjami i zachowaniami, umożliwiających osiąganie celów osobistych i zawodowych), służących m.in. do przekonywania członków organizacji do podejmowania działań. Lider posiada określone cechy predysponujące go do przewodzenia i zestaw kompetencji mu to umożliwiający.
Obecni liderzy muszą postawić na kompetencje komunikacyjne, bo prowadzenie relacyjne i emocjonalne jest dziś poza oczywistą skuteczną organizacją pracy absolutną koniecznością. Nowoczesny lider motywuje, coachuje, interesuje się pracownikiem całościowo, a nie tylko w aspekcie jego pracy. Zarządza kulturą firmową, zachęca do work-life balance. Celebruje sukcesy, wyciąga wnioski, bierze i daje feedback. Dzieli się informacjami. Szanuje czas innych i daje przykład zarówno w aspekcie kompetencji, jak i osobowości. Opowiada historie, bo rozumie, że ludzie potrzebują narracji do realizacji celów. Sprzedaje korzyści. Potrafi dziękować i dawać wartość. Rozwiązuje problemy, nie tylko związane z pracą. Wspiera rozwój ścieżki kariery członków zespołu. W zależności od stanowiska, zarządza strategicznie.
Lider deleguje, decyduje, uszczęśliwia - badania pokazują, że zadowoleni pracownicy zarabiają więcej pieniędzy dla swoich organizacji. Hamuje negatywne emocje, myśli i zachowania. Szkoli się. Podnosi poziom kompetencji swój i pozostałych.
Istnieje także katalog antyzachowań, mówiący o tym czego lider robić nie powinien: krzyczeć, utrudniać, mścić się, dyskryminować w jakikolwiek sposób, karać. Deprecjonuje go, gdy nie dotrzymuje obietnic.