Producent autobusów Solaris, który trzy czwarte pojazdów dostarcza do odbiorców za granicą, a w ub. roku wypracował rekordowe przychody 1,7 mld zł, będzie działał na rynku azjatyckim. Firma utworzyła spółkę joint venture z hinduską Grupą JBM, z którą będzie rozwijać projekt alternatywnych napędów. Pozwoli opracować i wprowadzić na indyjski rynek autobusy z napędem elektrycznym i hybrydowym.
Dla Solarisa to okazja do wykorzystania technologii zastosowanych w pojazdach dostarczanych na rynki europejskie. W pełni elektryczne autobusy z Bolechowa pod Poznaniem jeżdżą m.in. w Niemczech i w Polsce. – Na rynek indyjski będzie można wprowadzić już sprawdzone rozwiązania – twierdzi Andreas Strecker, prezes Solarisa.
Grupa JBM warta jest ok. 1,35 mld dolarów i na rynku indyjskim zajmuje pozycję czołowego producenta autobusów oraz komponentów motoryzacyjnych. Daje to szansę rozwinięcia polsko-indyjskiego przedsięwzięcia na dużą skalę. – Pojazdy wyposażone w nowoczesne i ekologiczne technologie pozwolą przyspieszyć rozwój transportu publicznego w Indiach – mówił po podpisaniu umowy z Solarisem Nishant Arya, dyrektor zarządzający JBM Group.
Trzeci w Europie
Coraz dynamiczniej rozwija się za granicą Wielton. Ten największy w Polsce producent przyczep i naczep samochodowych przejął w ub. roku francuską spółkę Frehauf posiadającą zakład produkcyjny w Auxerre oraz aktywa włoskiej firmy Compagnia Italiana Rimorchi, będącej właścicielem włoskich marek: Merker, Viberti i Cardi. W tym roku firma powołała spółkę zależną w Niemczech. Wielton GmbH z siedzibą we Frankfurcie nad Menem ma zajmować się sprzedażą i serwisem na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii. W perspektywie trzech–pięciu lat Wielton chce tam sprzedawać przeszło 1,5 tys. przyczep i naczep rocznie. – Założenie niemieckiej spółki wpisuje się w strategię ekspansji Wieltonu w Europie i jest krokiem na drodze do osiągnięcia pozycji trzeciego producenta na kontynencie – mówi Mariusz Golec, prezes Wieltonu.
Obie firmy znalazły się na drugim i trzecim miejscu zestawienia największych producentów w branży motoryzacyjnej z większościowym polskim kapitałem, które w ub. tygodniu przedstawił Bank Zachodni WBK, Polska Izba Motoryzacji oraz wywiadownia Bisnode.