PKN Orlen zwiększa inwestycje w rozwój technologii wodorowych

Nowe instalacje, stacje tankowania oraz współpraca ze światem nauki i biznesu pomogą grupie zająć silną pozycję konkurencyjną na nowym i perspektywicznym rynku.

Publikacja: 28.12.2021 01:00

W Trzebini powstał pierwszy w Polsce hub wodorowy. Wkrótce będzie produkował 45 kg na godzinę nowego

W Trzebini powstał pierwszy w Polsce hub wodorowy. Wkrótce będzie produkował 45 kg na godzinę nowego paliwa o jakości automotive, czyli około 350 ton rocznie. Wodór będzie sprzedawany m.in. przez mobilną stację tankowania w Krakowie

Foto: materiały prasowe

Materiał powstał we współpracy z PKN Orlen

Grupa Orlen mocno stawia na rozwój technologii wodorowych. Intensyfikacja prac rozwojowych pozwoli docelowo zająć silną pozycję konkurencyjną w nowym i perspektywicznym biznesie.

Jednym ze sztandarowych przedsięwzięć spółki jest projekt Hydrogen Eagle, w którym założono produkcję nowego paliwa zarówno na cele transportowe, jak i do dekarbonizacji przemysłu. Do 2030 r. PKN Orlen chce posiadać roczne moce wytwórcze wodoru o jakości paliwa do pojazdów mechanicznych, działające w oparciu o odnawialne źródła energii, na poziomie około 50 tys. ton. W Polsce będą funkcjonować trzy huby wodorowe: w Trzebini, we Włocławku i w Płocku. Budowę dwóch zaplanowano w Czechach i jednego na Słowacji. Produkcja wodoru będzie prowadzona m.in. w oparciu o instalacje elektrolizy. Ich łączna docelowa moc wyniesie około 250 MW. Instalacje elektrolizy wytwarzające zeroemisyjny wodór zasilane będą przez morską i lądową energetykę wiatrową oraz fotowoltaikę.

Ponadto PKN Orlen planuje budowę trzech innowacyjnych instalacji przetwarzania odpadów komunalnych w niskoemisyjny wodór w Płocku i Ostrołęce oraz w Czechach. Uzupełnieniem tych inwestycji ma być stworzenie międzynarodowej sieci stacji tankowania wodoru. W naszym kraju zaplanowano 54 takie obiekty, 22 w Czechach i 26 na Słowacji. Obecnie PKN Orlen ma dwie pilotażowe stacje do tankowania wodoru, obie w Niemczech.

Nowe instalacje

Efektem prowadzonych dotychczas inwestycji i prac było m.in. niedawne oddanie do użytku instalacji do produkcji zielonego glikolu w Trzebini, której integralną częścią jest pierwszy w Polsce hub wodorowy. Dzięki projektowi zrealizowanemu przez spółkę z Grupy – Orlen Południe, roczna produkcja wodoru wyniesie 16 mln m sześc. Z tego 75 proc. będzie przeznaczone do produkcji glikolu, a pozostałe 25 proc., po doczyszczeniu, jako paliwo wodorowe nadające się do celów transportowych. W efekcie moce produkcyjne hubu w zakresie wodoru jakości automotive wyniosą 45 kg na godzinę, czyli około 350 ton rocznie. Sprzedaż oczyszczonego wodoru rozpocznie się po zakończeniu testów, czyli w I lub II kwartale 2022 r. Wówczas Orlen Południe uruchomi mobilną stację tankowania w Krakowie, co znacząco poprawi dostępność tego paliwa na lokalnym rynku.

Drugi w kolejności zostanie oddany do użytku hub wodorowy we Włocławku. Na początku będzie produkował około 170 kg paliwa na godzinę, a docelowo do 600 kg. W ramach tej inwestycji powstanie nie tylko instalacja produkująca wodór w jakości paliwa transportowego, ale też odpowiednia infrastruktura logistyczna i dystrybucyjna. Paliwo, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczone przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego.

Stacje tankowania

Wkrótce, w ramach projektu „Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland (Phase I)", PKN Orlen ruszy z budową dwóch ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach oraz mobilnej stacji we Włocławku. Do użytku zostaną oddane do końca 2023 r. Na realizację inwestycji koncern otrzymał 2 mln euro bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Blending Facility.

Nowe obiekty będą przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem. Chodzi zarówno o samochody osobowe w standardzie ciśnienia 700 barów, jak i autobusy oraz ciężki transport w standardzie ciśnienia 350 barów. Tym samym planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi.

Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg na dzień, co pozwoli na przejechanie około 300 km. Z kolei pojemność zbiorników samochodów osobowych typu Toyota Mirai wynosi około 5 kg wodoru, co umożliwi pokonanie blisko 600 km. Trzeba też pamiętać, że niewątpliwą zaletą stosowania ekologicznej technologii wodorowej w transporcie jest znacząca poprawa jakości powietrza oraz obniżka poziomu hałasu w miastach.

Mazowiecka Dolina

W październiku PKN Orlen podpisał list intencyjny, wspólnie z 24 innymi podmiotami, w sprawie utworzenia Mazowieckiej Doliny Wodorowej. Wśród sygnatariuszy są m.in. szkoły wyższe, instytuty naukowe i badawcze oraz firmy. To jedno z co najmniej pięciu wodorowych przedsięwzięć przewidzianych w Krajowym Planie Odbudowy. W ramach każdego z nich będą prowadzone badania, rozwój, doskonalenie i edukacja w zakresie wdrażania nowego paliwa w gospodarce.

Produkowany w ramach każdej z dolin wodór będzie wykorzystywany m.in. w transporcie, energetyce, gospodarce komunalnej i rolnictwie. PKN Orlen jest liderem mazowieckiego projektu i odpowiada m.in. za określenie celów i przygotowanie strategii działania tej inicjatywy. Dla koncernu priorytetem jest rozwijanie technologii produkcji zielonego wodoru powstającego z OZE.

Mazowiecka Dolina Wodorowa ma być skutecznym wsparciem tego procesu. Jej działalność będzie się opierać na czterech filarach, które przyczynią się do efektywnego rozwoju i upowszechniania technologii wodorowych w polskiej gospodarce. Za główny przyjęto budowę łańcucha wartości wodoru na obszarze Mazowsza. W tym zakresie PKN Orlen planuje wdrożyć m.in. huby wodorowe w Płocku i Ostrołęce, prototypową lokomotywę na nowe paliwo oraz stacje tankowania. Pozostałe filary obejmują realizację projektów badawczo-rozwojowych, stworzenie systemowych rozwiązań dla kształcenia wyspecjalizowanych kadr i prowadzenie działalności na rzecz wsparcia procesów regulacyjnych. Obecnie na świecie funkcjonuje 36 dolin wodorowych zlokalizowanych w 20 krajach, z czego ponad 20 znajduje się w Europie.

PKN Orlen ma  w Niemczech dwie pilotażowe stacje  do tankowania wodoru. Do 2030 r. koncern chce mieć

PKN Orlen ma w Niemczech dwie pilotażowe stacje do tankowania wodoru. Do 2030 r. koncern chce mieć w kilku krajach ponad 100 punktów tankowania nowego paliwa, z czego 54 w Polsce.

materiały prasowe

Listy intencyjne

PKN Orlen w ramach współpracy z firmą PESA Bydgoszcz planuje zakup nowoczesnej lokomotywy, która będzie pierwszym w Polsce pojazdem szynowym wykorzystującym napęd wodorowy. Jej prototyp stworzono na bazie lokomotywy manewrowej SM42, która po modernizacji zyskała nie tylko innowacyjny napęd, ale również nowoczesny wygląd. Udźwig lokomotywy to około 3,2 tys. ton, a dobowe zapotrzebowanie na wodór wynosi około 170 kg. Pojazd jest wyposażony w dwa symetryczne punkty tankowania, co umożliwi szybsze napełnianie zbiorników. Jedno tankowanie pozwala na pracę manewrową przez całą dobę.

Koncern mocno wspiera też rozwój transportu publicznego opartego na napędzie wodorowym. W związku z tym podpisał listy intencyjne m.in. o współpracy z gminą Piła i Miejskim Zakładem Komunikacji w Pile, a także z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym w Bielsku-Białej. Następstwem tych działań ma być m.in. stworzenie infrastruktury tankowania wodoru przeznaczonej dla pojazdów komunikacji miejskiej. Potencjalnymi odbiorcami wodoru są też m.in. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, miasta Płock i Włocławek oraz spółki komunikacji miejskiej z Krakowa, Poznania, Łodzi i Olsztyna.

Materiał powstał we współpracy z PKN Orlen

Materiał powstał we współpracy z PKN Orlen

Grupa Orlen mocno stawia na rozwój technologii wodorowych. Intensyfikacja prac rozwojowych pozwoli docelowo zająć silną pozycję konkurencyjną w nowym i perspektywicznym biznesie.

Pozostało 97% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Jest decyzja sądu w sprawie aresztu dla Janusza Palikota
Biznes
Adwokat Janusza Palikota: Prokuratura drastyczne naruszyła prawa człowieka
Biznes
Wiadomo, kiedy zapadnie decyzja sądu w sprawie aresztu dla Janusza Palikota
Biznes
Błyskawiczne działanie sądu w sprawie Janusza Palikota. Ruszyło posiedzenie