Wojewódzki boom drogowy

W 2009 r. ruszą prace na ok. 1,6 tys. km dróg wojewódzkich – policzyła „Rz”. Na ich modernizację i budowę marszałkowie chcą wydać rekordowe 2,6 mld zł. To początek boomu

Publikacja: 25.04.2009 04:57

Wojewódzki boom drogowy

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Polska zmienia się w plac budowy. Rząd i marszałkowie zapowiadają rozpoczęcie prac budowlanych na ok. 2,8 tys. km dróg. Na kolejnych 2 tys. km tras w tym roku wciąż będą trwały prace rozpoczęte w latach ubiegłych.

W tym roku wszyscy marszałkowie chcą wydać na modernizacje swoich dróg i budowę nowych prawie 2,6 mld zł, kolejne ok. 750 mln zł pójdzie na bieżące utrzymanie tras, którymi zarządzają, w tym także na drobne remonty. Podobna kwota zostanie też wyasygnowana w przyszłym roku. Dla porównania Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na utrzymanie nawierzchni i bieżące remonty ma 790 mln zł. Jednak zarządza ok. 18,4 tys. km dróg i autostrad, a marszałkowie siecią 28,4 tys. km dróg wojewódzkich. Te kwoty to i tak kropla w morzu – remontów nie wymaga tylko 53 proc. dróg krajowych i zaledwie ok. 30 proc. dróg wojewódzkich.

Dla samorządów dróg, na które nigdy wcześniej nie było aż takich pieniędzy, zaczynają się dobre lata. Już w przyszłym roku pieniędzy na modernizację i budowy ma być więcej o ok. 1,5 – 2 mld zł. Zaczną bowiem spływać dotacje unijne za już wykonane inwestycje. – To znacznie więcej niż w poprzednich latach, ale wciąż mało – uważa Adrian Furgalski, dyrektor ZGD TOR. Potwierdza to Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. – Około 70 proc. dróg wojewódzkich kwalifikuje się do natychmiastowego remontu, a na to marszałkowie potrzebują ok. 10 mld zł rocznie, i to aż do 2020 roku – szacuje.

– Wymiana nawierzchni drogi kosztuje ok. 300 – 330 tys. zł za kilometr. Co roku robimy to na ok. 100 km dróg, chcemy od przyszłego roku zwiększyć tę liczbę dwukrotnie – mówi Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

– Przebudowanie 1 km drogi w terenie zabudowanym kosztuje ok. 7 mln zł, w terenie niezabudowanym – 2 mln zł – wylicza Marta Milewska, rzecznik marszałka mazowieckiego.

Więcej pieniędzy na drogi w budżetach województw dzięki dotacjom unijnym będzie aż do 2013 roku. Samorządy ze wschodu Polski mogą dodatkowo korzystać z programu operacyjnego „Rozwój Polski Wschodniej” – stamtąd mogą płynąć dodatkowe setki milionów złotych. Niektóre województwa odważniej też sięgają po pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

– W tym roku mamy do dyspozycji około dwa razy więcej pieniędzy niż w ubiegłym. Obawiam się, że tak dużych pieniędzy na drogi już po 2013 roku mieć nie będziemy – mówi Władysław Husejko, marszałek zachodniopomorski. Jak deklarują zgodnie marszałkowie, w tym roku i w przyszłym chcą zacząć większość inwestycji współfinansowanych przez Brukselę w ramach regionalnych programów operacyjnych.

– Dopiero teraz podpisujemy umowę z firmami, mimo że wykonawców wybraliśmy już w zeszłym roku. Wstrzymała nas konieczność uzupełnienia dokumentacji w związku z nowelizacją prawa ochrony środowiska – mówi Mieczysław Struk.

Przetargi ogłaszane przez marszałków są szansą dla mniejszych, lokalnych firm budowlanych. – Kondycja tej branży zależy jednak od regionu, małe firmy są ściśle związane z jednym terenem — dodaje Wojciech Malusi.

Zarządy województw, ustalając listę inwestycji, typują do remontu i modernizacji te drogi, które włączają się w trasy ekspresowe i autostrady czy prowadzą do miejscowości turystycznych oraz rejonów ważnych z gospodarczego punktu widzenia.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

Polska zmienia się w plac budowy. Rząd i marszałkowie zapowiadają rozpoczęcie prac budowlanych na ok. 2,8 tys. km dróg. Na kolejnych 2 tys. km tras w tym roku wciąż będą trwały prace rozpoczęte w latach ubiegłych.

W tym roku wszyscy marszałkowie chcą wydać na modernizacje swoich dróg i budowę nowych prawie 2,6 mld zł, kolejne ok. 750 mln zł pójdzie na bieżące utrzymanie tras, którymi zarządzają, w tym także na drobne remonty. Podobna kwota zostanie też wyasygnowana w przyszłym roku. Dla porównania Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na utrzymanie nawierzchni i bieżące remonty ma 790 mln zł. Jednak zarządza ok. 18,4 tys. km dróg i autostrad, a marszałkowie siecią 28,4 tys. km dróg wojewódzkich. Te kwoty to i tak kropla w morzu – remontów nie wymaga tylko 53 proc. dróg krajowych i zaledwie ok. 30 proc. dróg wojewódzkich.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca