Chodzi o nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw. Realizuje ona dwa kamienie milowe zapisane w Krajowym Planie Odbudowy. A mianowicie E1G „Wejście w życie ustawy wprowadzającej obowiązek zakupu przez operatorów oraz organizatorów publicznego transportu zbiorowego tylko zeroemisyjnych autobusów w miastach powyżej 100 000 mieszkańców" oraz E1L „Wejście w życie aktu prawnego wprowadzającego obowiązek tworzenia stref niskoemisyjnych dla wybranych, najbardziej zanieczyszczonych miast”.
Jak nowy autobus to tylko zeroemisyjny, ale będą wyjątki
Ustawa wprowadza od1 stycznia 2026 r., obowiązek nabywania przez gminę, w której liczba mieszkańców jest wyższa niż 100 tys. oraz podmioty, którym zlecono lub
powierzono wykonywanie przewozów pasażerskich w transporcie drogowym w ramach komunikacji miejskiej na obszarze tej gminy, wyłącznie autobusów zeroemisyjnych. Obowiązek ten nie będzie miał zastosowania do nabywania autobusów wykorzystywanych w ramach komunikacji miejskiej, wykraczających poza granice administracyjne miasta.
W Polsce przybędzie stref czystego transportu
W ustawie znalazł się też zapis, nakładający na miasta powyżej 100 tys. mieszkańców obowiązku ustanowienia strefy czystego transportu w przypadku, gdy na ich terenie występuje przekroczenie średniorocznego poziomu dopuszczanego dwutlenku azotu w powietrzu. Zgodnie z nowymi regulacjami, będzie musiało się to wydarzyć od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym prezydent miasta otrzyma wyniki jakości powietrza od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Następnie SCT musi zostać zatwierdzone przez radę gminy. Jej zdjęcie będzie mogło nastąpić po upływie 3 lat bez rejestracji przekroczeń dopuszczalnego średniego poziomu dwutlenku azotu. Jak pisaliśmy na łamach rp.pl, obowiązek tworzenia SCT może objąć 37 polskich miast. Przypomnijmy, iż pierwsza taka strefa została uruchomiona od lipca w Warszawie.
Jednocześnie zniesiono ustawowe ograniczenie dopuszczalności wjazdu do sfery czystego transportu za uiszczeniem opłaty w godzinach 9 – 17. Wprowadzane zmiany umożliwiają gminie dopuszczenie wjazdu do strefy pod warunkiem uiszczenia opłaty, w godzinach, które sama będzie określać w uchwale.
W ustawie obniżono też wymóg udziału pojazdów elektrycznych we flocie samochodów służbowych używanych przez urzędy administracji państwowej i samorządowej (chodzi o miasta i gminy powyżej 50 tys. mieszkańców) z 30 do 22 procent liczby użytkowanych pojazdów.