Dystrybutorzy sprzętu IT zwiększają sprzedaż i zyski

Po kilku kwartałach posuchy Polacy znowu zaczęli kupować komputery.

Publikacja: 12.09.2010 01:01

Laptop

Laptop

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Jeszcze w 2009 r. sprzedaż tego typu urządzeń była, według IDC Polska, o 23 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Ujemna dynamika z kwartału na kwartał była jednak coraz mniejsza.

W I kwartale tego roku popyt był już większy niż rok wcześniej. II kwartał przyniósł jednak prawdziwą eksplozję popytu. Według danych firmy Context klienci kupili prawie 900 tys. komputerów, czyli o 30 proc. więcej niż rok wcześniej. Wynik jest tym bardziej imponujący, że według przedstawicieli firm zajmujących się sprzedażą sprzętu IT klienci ruszyli na zakupy dopiero od połowy maja.

– Rynek jest lepszy, niż oczekiwaliśmy. Szczególnie dobrze wygląda sprzedaż do małych i średnich firm, które potem dostarczają komputery klientom detalicznym. Dużo więcej niż rok temu kupują też sieci handlowe – mówi Andrzej Sobol, wiceprezes ABC Data, największego krajowego dystrybutora sprzętu IT. Twierdzi, że pozytywne trendy są kontynuowane w III kwartale. Również wrzesień, który jest jednym z trzech w roku okresów o największej sprzedaży komputerów (tzw. back to school), zapowiada się bardzo dobrze.

Dużo lepiej niż jeszcze kilka miesięcy temu o koniunkturze w branży wypowiada się też Andrzej Przybyło, prezes firmy AB. – Klienci, szczególnie biznesowi, wciąż są bardzo wymagający, ale widać, że lody powoli puszczają. Rośnie popyt na bardziej zaawansowane rozwiązania, w którym to segmencie cięcia były największe – mówi.

Zdaniem Sobola stymulująco na popyt, przede wszystkim ze strony indywidualnych odbiorców, wpływają też spadające ceny komputerów, na co wpływ ma z kolei umocnienie złotego w porównaniu z sytuacją sprzed kilku, kilkunastu miesięcy. Gwałtowne zmiany na rynku walutowym nie ułatwiają jednak życia dystrybutorom, przez co wyniki niektórych z nich za I półrocze, m.in. Action, były gorsze od oczekiwanych. Konkurenci poradzili sobie z tym problemem znacznie lepiej.

Druga połowa roku na rynku dystrybucji sprzętu IT w zgodnej ocenie naszych rozmówców powinna być jeszcze lepsza niż I półrocze. Popyt na komputery będzie się utrzymywał na dużo większym poziomie niż rok temu. Gartner prognozuje, że w tym roku na świecie sprzedanych zostanie 367,8 mln komputerów wobec 308,3 mln sztuk rok wcześniej, czyli o 19 proc. więcej. Dlatego akcje sprzedawców mogą być ciekawą inwestycją w najbliższych miesiącach.

Kilka dni temu DM BZ WBK wydał rekomendację, w której zaleca kupowanie akcji ABC Daty, wyceniając je na aż 3,25 zł. W dniu odtajnienia raportu papiery kosztowały po ok. 2,5 zł. – W II półroczu dystrybutorzy sprzętu IT mogą sprawić miłe niespodzianki swoim akcjonariuszom – uważa Piotr Grzybowski, specjalista DI BRE Banku. Na początku września podniósł do „akumuluj” zalecenie dla Action.

Szczególnie pozytywnie wypowiada się jednak o AB, które w I półroczu miało wyraźnie lepsze wyniki niż konkurenci. Przyznaje, że pracuje nad nową rekomendacją dla wrocławskiej spółki. Obecna brzmi „akumuluj”, a cena docelowa wynosi 20,09 zł. – W nowym materiale wycena będzie wyższa – zdradza.

Jeszcze w 2009 r. sprzedaż tego typu urządzeń była, według IDC Polska, o 23 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Ujemna dynamika z kwartału na kwartał była jednak coraz mniejsza.

W I kwartale tego roku popyt był już większy niż rok wcześniej. II kwartał przyniósł jednak prawdziwą eksplozję popytu. Według danych firmy Context klienci kupili prawie 900 tys. komputerów, czyli o 30 proc. więcej niż rok wcześniej. Wynik jest tym bardziej imponujący, że według przedstawicieli firm zajmujących się sprzedażą sprzętu IT klienci ruszyli na zakupy dopiero od połowy maja.

Pozostało 80% artykułu
Materiał Partnera
Naszym priorytetem jest audyt i działanie w interesie publicznym
Biznes
Potrzebny jest broker łączący naukę i biznes
Materiał Partnera
Dyrektywa CSRD zmieni warunki także dla mniejszych firm
Biznes
„Dobrze kombinujecie!” Jak Rafał Brzoska ograł Ryanaira i Wizzaira
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Biznes
Niemieckie firmy domagają się moratorium dla biurokracji
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje