system franczyzowy,Profit System,sieci,restauracje,banki

W 2010 r. przybyło 5,9 tys. placówek w ramach systemów franczyzowych. Króluje branża elektroniczna, a w odwrocie są banki

Aktualizacja: 14.03.2011 12:42 Publikacja: 14.03.2011 12:35

Sieć Alior Banku urosła o 55 placówek

Sieć Alior Banku urosła o 55 placówek

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski

Z raportu firmy doradczej Profit System wynika, że w 2010 r. przybyło 129 nowych sieci w systemie franczyzowym oraz ponad 5,8 tys. firm działających w ramach sieci licencyjnych. To największe przyrosty, jakie zanotowano w dwudziestoletniej historii polskiej franczyzy. Z działalności franczyzowej zrezygnowało 45 firm.

To coraz popularniejszy sposób na działanie. Małe firmy mogą wejść do sieci z już znaną marką, wspólną działalnością marketingową i liczyć także na wsparcie przy rozwijaniu biznesu.

Pod koniec 2010 r. na polskim rynku działało już 660 systemów franczyzowych. Eksperci Profit System szacują, że do końca 2011 r. liczba konceptów opartych na licencji może przekroczyć 750. W minionym roku liczba przedsiębiorstw na licencji franczyzowej wzrosła z 32,4 tys. do niemal 38,3 - powstało blisko 6 tys. nowych sklepów i punktów usługowych działających za zasadzie franczyzy. Eksperci prognozują, że również w 2011 roku można spodziewać się przyrostu na podobnym poziomie – Przedsiębiorcy chętnie decydują się na rozwój swojego biznesu, opierając się na znanych konceptach i sprawdzonych rozwiązaniach – mówi Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyzie Profit System.

W raporcie czytamy, że największy wzrost liczby placówek odnotowała branża AGD/RTV. Ponad 2,1 tysiąca nowych jednostek to zasługa przede wszystkim nowych sklepów telefonii mobilnej i telewizji cyfrowej. Pod względem liczby systemów królowała tradycyjnie branża gastronomiczna, która powiększyła się o 18 nowych konceptów - w większości były to pizzerie. Zalety franczyzy niezmiennie doceniają właściciele sklepów spożywczych, którzy przyłączają się do sieci, aby móc poprawić warunki zaopatrzenia i otrzymać wsparcie marketingowe. Liderem w tym segmencie jest sieć „abc" należąca do Eurocash, która powiększyła się o 640 nowych placówek.

Rok 2010 nie był tak dobry dla bankowych placówek partnerskich i agencyjnych. Ich liczba spadła o 246. Główny powód to reorganizacja sieci agencyjnej PKO BP. Tendencja spadkowa nie dotyczy jednak wszystkich banków. Sieć Alior Banku  urosła o 55 placówek, wzrosty odnotowały również: Monetia, BZ WBK czy eurobank, który wprowadził nowy system nagradzania partnerów.

Na rodzimym rynku franczyzy dominującą pozycję mają polskie systemy. Łącznie w 2010 r. było ich 481, czyli o 68 więcej niż w roku poprzednim.

Eksperci podkreślają także coraz odważniejsze działania polskich firm franczyzowych poza granicami kraju. Zagranicznymi placówkami pochwalić się może 72 polskich operatorów, rok wcześniej takich firm było 65. Poza Polskę najchętniej wychodzą firmy z branży odzieżowej, spożywczej oraz działające w gastronomii. Nowe placówki zagraniczne otworzyły w ubiegłym roku m.in. sieć outletów odzieżowych Brand New Products oraz firma Top Secret.

Z raportu firmy doradczej Profit System wynika, że w 2010 r. przybyło 129 nowych sieci w systemie franczyzowym oraz ponad 5,8 tys. firm działających w ramach sieci licencyjnych. To największe przyrosty, jakie zanotowano w dwudziestoletniej historii polskiej franczyzy. Z działalności franczyzowej zrezygnowało 45 firm.

To coraz popularniejszy sposób na działanie. Małe firmy mogą wejść do sieci z już znaną marką, wspólną działalnością marketingową i liczyć także na wsparcie przy rozwijaniu biznesu.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Gdzie wyrzucić karton po mleku? Nie wszyscy znają dobrą odpowiedź
Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG
Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”