Polska wódka idzie w świat

W 2011 roku wartość eksportu mocnych trunków przekroczy 130 milionów euro i będzie o 10 procent większa niż rok wcześniej

Publikacja: 04.07.2011 21:02

Polska wódka idzie w świat

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Sprzedaż zagraniczna napojów spirytusowych z Polski będzie w tym roku o ponad jedną dziesiątą większa niż w  2010 r.– wynika z szacunków Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZPPPS). Tak jak w ostatnich latach, i w tym roku najszybciej będzie rósł eksport likierów i wódek gatunkowych. Nadal jednak największy udział sprzedaży zagranicznej mocnych trunków z naszego kraju będzie miała wódka czysta. W 2010 r. wartość jej eksportu wyniosła niemal 100 mln euro, czyli ok. 400 mln zł.

Udane dla eksporterów alkoholi było już pierwsze półrocze. – Łączna sprzedaż napojów spirytusowych w ujęciu wartościowym wzrosła o 5,7 proc., natomiast w ujęciu ilościowym o 14,4 proc. – szacuje Leszek Wiwała, prezes ZPPPS.

Rynki zagraniczne są dla krajowych producentów wódki tym bardzie atrakcyjne, że w Polsce sprzedaż jest coraz mniejsza. Firma badawcza Nielsen policzyła, że od czerwca 2010 do maja 2011 r. kupiliśmy ok. 233 mln litrów wódki wobec niemal 248 mln litrów rok wcześniej. Wartość rynku skurczyła się w tym czasie o ok. 8 proc., do 9,7 mld zł.

O swoich planach eksportowych z "Rz" nie chciał rozmawiać Stock Polska, lider polskiego rynku wódki. O 30 – 40 proc. większa niż w 2010 r. ma być natomiast sprzedaż zagraniczna notowanego na GPW CEDC, gracza numer dwa w branży.

Wzrost sprzedaży zagranicznej mają firmie zapewnić głównie Stany Zjednoczone. Sprzedajemy tam coraz więcej żubrówki oraz alkoholi, które produkujemy na zlecenie innych firm i sieci handlowych – mówi William Carey, prezes CEDC.

Żubrówka coraz lepiej radzi sobie także w Europie. We Francji jej sprzedaż jest obecnie o ok. 10 proc. większa niż przed rokiem. CEDC rozpoczęło sprzedaż tej wódki (również w czystej wersji) na rynek ukraiński. A w ciągu roku lub dwóch lat CEDC chciałoby wejść ze swoimi markami do Chin i Indii. To właśnie w nich zdaniem branżowych ekspertów sprzedaż wódki może rosnąć w najbliższym czasie najszybciej.

Z kolei pierwsze partie sobieskiego na rynek indyjski wiosną tego roku wysłała grupa Belvedere. Nadal jednak najważniejszym rynkiem dla tej marki są Stany Zjednoczone. – Od roku z miesiąca na miesiąc sprzedaż sobieskiego rośnie na rynku amerykańskim o ok. 30 proc. – informuje Krzysztof Tryliński, dyrektor generalny i udziałowiec Belvedere.

Sprzedaż zagraniczna napojów spirytusowych z Polski będzie w tym roku o ponad jedną dziesiątą większa niż w  2010 r.– wynika z szacunków Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZPPPS). Tak jak w ostatnich latach, i w tym roku najszybciej będzie rósł eksport likierów i wódek gatunkowych. Nadal jednak największy udział sprzedaży zagranicznej mocnych trunków z naszego kraju będzie miała wódka czysta. W 2010 r. wartość jej eksportu wyniosła niemal 100 mln euro, czyli ok. 400 mln zł.

Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety dalekiego zasięgu nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową